Vad har drygt 8 av 10 kommuner, men inte Järfälla?

Drygt 8 av 10 kommuner har en politiskt beslutad handlingsplan för kommunens arbete med mäns våld mot kvinnor/ våld i nära relationer[1]. Järfälla är inte en de kommunerna.

I april 2013 beslutades om en handlingsplan för våld i nära relation av socialnämnden. Sedan dess har planen dock fallit i glömska och varken aktualiserats av nämnden eller i fullmäktige. Vänsterpartiet vill att den gamla handlingsplanen ska aktualiseras av fullmäktige och anpassas för att gälla kommunövergripande. Det är helt avgörande att mätbara mål och systematisk uppföljning blir en del av kvinnofridsarbetet i vår kommun. En strukturerad och hållbar samverkan formaliserad genom avtal med såväl kvinnojourerna som med tjej- eller ungdomsjourer behöver komma på plats.

Tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet reserverade vi oss mot kommunstyrelsens beslut, den 7 september, att avslå vårt yrkande att göra just detta. Det borgerliga minoritetsstyret och SD anser att 5 punkter i styrets 77-punktsprogram för trygghet och säkerhet är tillräckligt för att ange inriktningen för kommunens arbete mot våld i nära relationer. Vi menar att dessa punkter är helt otillräckliga av flera skäl och​ att tanken att låta dem ersätta en handlingsplan måste betraktas som en rejäl ambitionssänkning.

Det är anmärkningsvärt om vi inte kan nå en bred politisk enighet kring att driva ett ambitiöst och proaktivt arbete i hela kommunen i frågan om att förebygga och stoppa mäns våld mot kvinnor. Utöver det som lagen kräver i form av akut skydd och biståndsbedömda insatser behöver det finnas en kommunövergripande samverkan för att bland annat garantera kvinnor och medföljande barn permanenta bostäder efter utskrivning från skyddade boenden. Det är ovärdigt Järfälla kommun att placera kvinnor och barn, som blivit akut hemlösa till följd av våld i nära relation, på vandrarhem i månader och år. Socialförvaltningens rapport från FOU Nordvästs senaste kartläggning av barn i akut hemlöshet som Socialnämnden har att ta ställning till den 24/9 visar att så gott som alla hemlösa barnfamiljer från Järfälla i undersökningen bodde på vandrarhem vid mättillfället. Hemlöshetssituationen hade pågått längre än en månad för en stor andel av familjerna och över ett år för några. Merparten av familjerna utgjordes av en ensamstående kvinna med barn och för ett flertal hade enheten för våld i nära relation gjort placeringen. Denna situation menar vi i vänsterpartiet är förkastlig. Om detta får fortgå riskerar det att höja trösklarna för kvinnor att lämna våldsamma relationer. Permanenta och värdiga boenden för kvinnor och medföljande barn som lämnar en våldsam relation är ett av många områden som skulle kunna uppmärksammas i en handlingsplan.

I spåren av den ännu pågående pandemin spås våldet i nära relationer öka och detta bör kommunen rusta sig för med verktyg och resurser för att kunna möta ett ökat behov av insatser på ett flertal områden. Det handlar om prevention, men också om en offensiv bostadspolitik och en välfärd som går att räkna med. Stora grupper av Järfällabor som redan innan pandemin var systematiskt missgynnade har under året blivit än mer isolerade. Det behövs nu ett särskilt fokus på att fånga upp exempelvis äldre, långtidssjuka, personer med funktionsnedsättningar och personer som lever i en hederskontext som också riskerar att utsättas för våld i nära relation. I detta läge borde politiker kunna enas om att sluta upp för och investera i en politik för kvinnofrid istället för att förhålla sig passivt och låta tiden rinna mellan fingrarna. Att investera i kvinnofrid är dessutom en god investering som betalar sig i längden. Prevention och rehabilitering är nämligen billigt i förhållande till vad våld som tillåts fortgå och eskalera kostar oss som samhälle på lång sikt.

Länk till motionen i sin helhet.

Therese Johansson, styrelseledamot V Järfälla
Annica Nilsson, ledamot kommunfullmäktige (V)
Johanna Sergerheim, ersättare kultur-, demokrati- och fritidsnämnden (V)
Marketta Kulju-Guevara, socialnämnden (V)