Vänsterpartiet  – det enda rödgröna partiet i Järfälla när S & M bildar nytt styre

Vänsterpartiet satte i juni ned foten mot fattigdomsförakt och politik som håller människor kvar i hemlöshet och otrygga bostadssituationer, genom att avbryta samarbetet med minoritetsstyret bestående av Socialdemokraterna och Centerpartiet. Detta efter att Centerpartiet fått med sig Moderaterna, Sverigedemokraterna och övriga borgerliga oppositionen på att stryka ett förslag om att tillåta försörjningsstöd som inkomst för att få bostad hos JHAB. Dessutom uttalade centerns kommunalråd Aphram Melki i media att personer som uppbär försörjningsstöd är en belastning för såväl bostadsbolaget som för kommunen. Tidigare uttalade han att fler hyresrätter i Barkarbystaden är en katastrof.

Vi förväntade oss att Socialdemokraterna skulle stå upp för jämlikhet och rättvisa, och pröva alla vägar för att bilda ett nytt styre som värnar dessa värden. Bedrövade ser vi nu att Socialdemokraterna i stället går ihop med Moderaterna för att återigen leverera högerpolitik till alla oss Järfällabor. Socialdemokraterna säger att de “lagt ideologiska låsningar åt sidan för Järfällabornas bästa”. Vi har svårt att se hur detta agerande från Socialdemokraterna ska gynna vanliga arbetare eller hyresgäster i vår kommun. Det är mycket beklagligt att Järfällaborna, som så sent som förra mandatperioden upplevde moderatstyre, nu får leva med ännu mer moderat-politik.

Att Socialdemokraterna ger upp möjligheten till ett rödgrönt styre till förmån för att ingå i ett borgerligt styre med Moderaterna tydliggör att Vänsterpartiet är det enda rödgröna alternativet som håller vad vi lovar i Järfälla.

“Alla väljare med hjärtat till vänster bör därmed veta vilket parti som finns för dem framöver. Vi kommer aldrig sluta kämpa för solidaritet eller ett jämlikt Järfälla fritt från rasism och klasskillnader.” – Therese Johansson, gruppledare för Vänsterpartiet Järfälla.

Nu påbörjas arbetet med att vara en progressiv och konstruktiv kraft i opposition. Vi kommer att fortsätta lägga fram progressiva förslag för ett jämlikt och solidariskt Järfälla.