Dags för jämlik skola genom avgiftsfri frukost

Alla barn har rätt att starta dagen med en mätt mage. Statistik visar dock att var tredje elev i grundskolan inte äter frukost (Frukostbarometern 2022). Det är bevisat att kostnadsfri skolfrukost leder till mer koncentrerade elever och lugnare klassrumsmiljöer. Något som i sin tur kan leda till mindre mobbning och minskat utanförskap. Att ge alla barn möjlighet till skolfrukost, istället för att erbjuda de som ber om det, minskar utpekandet av de barn som av olika anledningar inte får tillräckligt med mat hemifrån.

I september 2023 lämnade vi i Vänsterpartiet in ett initiativ till barn- och ungdomsnämnden för att utreda former för avgiftsfri skolfrukost i Järfälla. Utredningen visade på stora fördelar med att införa skolfrukost och att vi i Järfälla har möjlighet att införa det. Förvaltningen konstaterade också att fri skolfrukost kommer att nå de som behöver det bäst.

Nu har Vänsterpartiet lämnat in ett nytt initiativ, som stöds av Socialdemokraterna och Centerpartiet, om att starta ett pilotprojekt som innebär att elever i tre skolor under höstterminen kommer att erbjudas kostnadsfri frukost. Projektet kommer att starta vid skolstart höstterminen 2024 och pågå till terminsavslut våren 2025. För projektet söks extern finansiering via statsbidrag. I slutet av perioden ska projektet utvärderas inför en möjlig permanent lansering i hela kommunen.

“Vi ser hur barnfamiljer har svårt att få ekonomin att gå ihop till följd av höga livsmedelspriser och inflation. Gratis skolfrukost ger alla barn bättre förutsättningar att klara skolan med god koncentration, vilket leder till bättre arbetsro.” – Pernilla Wallgren, ledamot i barn- och ungdomsnämnden och lärare.

Vänsterpartiets mål är att kostnadsfri frukost permanent ska finnas tillgängligt för alla elever i hela Järfälla. Kostnadsfri skolfrukost är en jämlikhetsreform som ger förutsättningar att förbättra hälsan för våra elever, skapa arbetsro i skolan och utjämna klassklyftor.