Hur kommer miljön in i EU-valrörelsen?

Igår var Jens Holm i Jakobsberg på Sans Rival. Han är riksdagsledamot för (V) och har suttit i EU-parlamentet i drygt tre år. Han lyfte några viktiga frågor inför söndagens val:

Miljö- och klimatfrågorna

Vänsterpartiet vill höja EU:s ambitioner i klimatpolitiken. Idag vill EU minska växthusgaserna med 40 procent till år 2030. Det räcker inte, säger miljörörelsen liksom Vänsterpartiet. 60 procent bör målet vara, dessutom bör vi ha ett mål när det gäller bland annat energieffektiviseringen.IMG_2210

EU:s länder ska kunna gå före och besluta om ambitiösare miljö- och kemikaliepolitik. Det kan de inte idag, för det kan anses som ett handelshinder. Men i USA kan delstaterna gå före och fatta egna beslut om till exempel koldioxidutsläpp. Just nu tittar EU-domstolen på om Sverige kan ha ett eget elcertifikatsystem (vilket vi har). Förnybar energi kan idag tankas över på nätet av de stora energibolagen, vilket är ett bra fungerande system. Men EU-domstolen har i en förhandsbedömning sagt att Sverige inte kan ha ett eget elcertifikatsystem.

En annan fråga är djurtransporter. Trots flera opinionsyttringar från EU-parlamentet om att sätta en maxgräns för djurtransporter på åtta timmar så har inte EU-kommissionen idag några planer på att begränsa dessa, som idag kan vara uppåt 30 timmar.

Jämställdhet – feminism

Vänsterpartiets Mikael Gustafsson är den ende svenska EU-parlamentariker som är ordförande i ett utskott i EU-parlamentet, jämställdhetsutskottet. Han har drivit till exempel rätten till abort, att sexualrådgivning ska vara tillåtet i alla länder och att köp av prostituterade ska förbjudas genom en sexköpslag av svensk modell. Här kan man se hur en del svenska EU-parlamentariker säger en sak hemma i Sverige men i EU röstar på ett annat sätt. Svenska moderater och kristdemokrater röstade till exempel emot en rapport om rätten till abort och sexualrådgivning. Rapporten föll. Men feminism behandlas inte bara i jämställdhetsutskottet, den frågan berör alla politikområden. Så drabbas kvinnor till exempel hårdast av klimatförändringarna, när biståndet skärs ned eller när välfärdssystemen minskar när länder tvingas att spara.

———————————————————————————————————————————————————————————————————-

Bilden: Jens Holm på Sans rival igår.

Har du några frågor inför EU-valet? Besök då Vänsterpartiets valstuga på gågatan i Jakobsberg som har öppet idag  onsdag från kl 16 och imorgon från kl 12.