69 procent emot vinster i välfärden!

Vänsterpartiet Järfälla bjöd i förra veckan in Hans Linde, riksdagsledamot (V), till ett offentligt möte för att diskutera vinster i välfärden. I den senast SOM-undersökningen har motståndet mot vinster i välfärden vuxit. Nu är det hela 69 procent av svenskarna som är emot och bara 14 procent för. Samma dag som det offentliga mötet var kom det uppgifter om att Chile skulle avskaffa friskolorna. Då är Sverige enda land i världen som tillåter friskolor. Här ett axplock ur hans inledning och diskussionen efteråt.

Det finns problem med vinster i välfärden. Vilka då? Det kostar oss skattebetalare enorma resurser. År 2011 plockades 9,2 miljarder ut i ren vinst från välfärdsföretagen. Det hade kunnat användas bättre, till exempel till 23 000 undersköterskor. Och så finns det ett stort mörkertal. Så många som 23 av 25 stora välfärdskoncerner nolltaxerar enligt en undersökning av Kent Werne.IMG_2077

Kvaliteten sjunker för det blir färre personal i privata välfärdsföretag. Inom äldreomsorgen är det 10 procent lägre personaltäthet och i skolan är det 19 procent färre lärare. Man tjänar pengar på att trixa med personal – fler deltider, timvikarier och okvalificerad personal.

När vi säger återkommunalisera verksamheten, så säger försvararna att det är omöjligt. Men det går visst. Så har till exempel skett i Göteborg, Umeå, Norrköping och Norrtälje. ”Det är en viktig jämställdhetsreform”, säger anhängarna. Men två stora bolag har 50 procent av alla äldreboenden och det sitter inga yrkeskvinnor i Foppa-tofflor i de stora bolagens styrelser.

Vill man fortsätta att driva privata välfärdsföretag efter valet så får man ombilda sig till ett så kallat SVB-bolag, som högst tillåter någon procents vinst utöver inflationsökningen.

Det finns också en koppling här till EU. EU-parlamentets majoritet idag vill privatisera stora delar av den offentliga verksamheten i Europa. Nu förhandlas också om ett frihandelsavtal mellan EU och USA (kallas TTIP), där det diskuterats möjligheten för ett enskilt företag att stämma ett land om deras vinster hotas. EU-lagstiftningen tillåter också bemanningsföretag som förbilligar personalkostnader och luckrar upp anställningstryggheten. I Sverige är det helt okej att säga upp fast anställd personal och sedan återanställa dem via ett bemanningsföretag. Men det kan vi reglera i riksdagen. Så det är viktigt att Vänsterpartiet stärks i EU-valet för att förändra EU-lagstiftningen till stöd för löntagarna och välfärden!

Bilden: Hans Linde på mötet

PS! På torsdag är det 1 maj. Då demonstrerar vi med Vänstern med samling på Medborgarplatsen i Stockholm kl 12. Vill du åka in gemensamt med Vänsterpartiet Järfälla, så samlas vi i sista vagnen i pendeltåget som går mot Stockholm kl 10.58.