Fler grundskolor i länet tas över av riskkapitalister

Drygt var fjärde friskoleelev i Stockholms län går i en grundskola som ägs av ett riskkapitalbolag. Tre av de största bolagen på länets grundskolemarknad – Pysslingen, Vittra och Internationella Engelska Skolan med tillsammans 42 skolor och 12.300 elever  – ägs till största delen av två riskkapitalbolag. De två senare finns i Järfälla.

Vittra har tagits över av Academedia som ägs av EQT. Internationella engelska skolan ägs till största delen av det amerikanska riskkapitalbolaget TA Associates. En särskild statlig utredning, Ägarprövningsutredningen, ska kolla om det är juridiskt möjligt och lämpligt med kriterier för varaktigt ägande av friskolor. Om det är möjligt att införa krav eller kriterier ska utredningen lämna förslag på övergångsregler för verksamhet som redan är i drift.IMG_1859

Finansminister Anders Borg har sagt nej till riskkapitalbolag i skolan, men moderata partiet har inte varit lika tydligt. Socialdemokraternas vice ordförande i Stockholms län påpekar att socialdemokraterna måste bli bättre på tydliga kvalitetskrav. Till DN i början av april säger han att det måste vara långsiktiga ägare som jobbar för att utveckla skolan, men tycker inte att man ska vara kategorisk och stänga dörren för riskkapitalägda friskolor.

Så här tycker Vänsterpartiet om vinster i välfärden:

Många miljarder av de skattepengar som ska finansiera en bra skola, en trygg äldrevård och högklassig sjukvård går idag till privata vinster i aktiebolag och riskkapitalbolag. År 2011 gjordes de en vinst på 9,2 miljarder kronor. För de pengarna skulle vi kunna anställa tiotusentals fler lärare, undersköterskor och sjuksköterskor.

De stora vinsterna för företagen skapas främst genom att hålla nere antalet anställda. Jobben är mer otrygga i den privata välfärden med färre fasta anställningar och färre heltidsjobb.

Vänsterpartiet vill ha en välfärd utan vinstintresse. Skattebetalarnas pengar ska inte gå till vinstsyftande eller vinstutdelande företag verksamma i kärnverksamheterna inom vården, äldreomsorgen, skolan och förskolan. Vår modell innebär att allt överskott ska återinvesteras i verksamheten.

Bilden: Internationella Engelska Skolan på Hästskovägen i Jakobsberg