EU behöver förändras – gå och rösta!

Om sju veckor går Sverige till EU-val. 20 svenska platser i EU-parlamentet ska fördelas mellan partierna. Men vad handlar valet om? Det svarade LiseLotte Ohlsson på under gårdagens medlemsmöte i Vänsterpartiet Järfälla. LiseLotte står på tredje platsen på Vänsterpartiets EU-valsedel. Här kommer en sammanfattning av hennes föredragning igår.foto LiseLotte Ohlsson

EU-valet handlar om att välja mellan solidaritet eller girighet. Den ekonomiska politik som EU bedriver idag handlar om att minska offentlig välfärd, skära ned i servicen och öppna för fler privata företag i välfärdssektorn. Till exempel har man beslutat att järnvägen i EU ska privatiseras, med hänvisning bland annat till att det gått så bra att privatisera järnvägen i Sverige!

Krisländer får hjälp men bara på vissa villkor, att man skär ned i offentlig sektor när det istället skulle behöva satsas där. Ett exempel är barnomsorgen på Irland, där man tvingats höja avgiften till 8 000 kr/mån för ett barn och 16.000 kr för två barn. Ett annat är sjukvården i Grekland, som ingen vanlig människa längre har råd att använda. En vaccinering av ett barn kostar 700 kronor, vilket många inte har råd med. I Grekland och Portugal har man rivit upp ingångna kollektivavtal. I Grekland har man sänkt minimilönerna med ca 30 procent och i Spanien och Italien har lönerna frysts.

Det finns mycket som behöver ändras för att få ordning på EU. De lägger sig i en massa detaljer, till exempel hur våra lekredskap ska se ut. De har tillåtit allergena färgämnen i godis, som tidigare varit förbjudna i Sverige. EU lägger sig i hur vi sluter kollektivavtal och vilka som ska ha tillgång till dem. Marknaden alltid är viktigare än konsekvenserna för människorna. I EU finns en massiv abortmotståndsrörelse, växande prostitution, ökat våld mot kvinnor, stor arbetslöshet och minskad kvinnlig sysselsättningsgrad. Ungdomsarbetslöshetenär gigantisk i Spanien och Grekland. Fattigdom är ett problem som inte är viktigt att göra något åt. I krisens och nedskärningarnas spår växer fascistpartier sig starka.Matilda och Ida

Det som är positivt är ändå att EU-parlamentet steg för steg fått ökad makt och det ger ju oss svenskar också en ökad möjlighet till inflytande. I dagens lågkonjunktur borde EU-länderna satsa bland annat på att investera sig ur krisen, att satsa på bostadsproduktion och miljösnåla hus, renoveringar, att byta energisystem, att ge fler chansen till ett arbete inom offentlig sektor, att bygga ut och ihop järnvägssystemen och satsa mer på lokal matproduktion.

En del människor i Sverige är, med rätta, kritiska till EU men tänker inte rösta eller ha med EU att göra överhuvudtaget. Men det är lite strutspolitik över det. För vare sig vi vill eller inte så påverkar redan EU en mängd beslut i Sverige och i kommunfullmäktige här i Järfälla och faktiskt våra liv. 30-35 procent av lagarna i Sverige är direkta EU-lagar. Många EU-kritiker här hemma stöder vänsterpolitik. Om de avstår från att rösta så stöder man i praktiken högerpartierna. Så den rebellanda man kan känna genom att inte rösta är direkt kontraproduktivt mot vänsterpolitik. Så gå och rösta den 25 maj!

Bilder: LiseLotte Ohlsson på det välbesökta medlemsmötet. Undre bilden: Matilda Usterud och Ida Carlsson sjöng och spelade på mötet.