Alliansen: ingen brådska att bygga ut cykelbanorna

Nu på måndag den 31 mars ska kommunfullmäktige besluta om ”handlingsplan för cykeltrafiken”, det vill säga den länge efterlängtade cykelplanen för Järfälla. Vänsterpartiet kommer att yrka bifall till planen men kommer att lämna in ett särskilt yttrande där det krävs snabbare åtgärder och mer pengar till cykelplanen.

–          Det är glädjande att det äntligen finns en handlingsplan med bra mål, strategi, prioritering och åtgärdsplan, säger Frans van Don, V:s representant i Miljö- och bygglovsnämnden i Järfälla.

Men Frans är mycket kritisk till att Järfälla ska hålla på att bygga ut cykelbanorna ända till år 2030. Det är nämligen så att genomförandet av planen ska ske i tre etapper, 2014-2016, 2017-2020 och 2021-2030. Det viktiga huvudcykelnätet tänker sig alliansmajoriteten ska förbättras först år 2021.bild på cyklar

Men Frans är mycket kritisk till att Järfälla ska hålla på att bygga ut cykelbanorna ända till år 2030. Det är nämligen så att genomförandet av planen ska ske i tre etapper, 2014-2016, 2017-2020 och 2021-2030. Det viktiga huvudcykelnätet tänker sig alliansmajoriteten ska förbättras först år 2021.

De totala investeringskostnaderna beräknas till drygt 123 miljoner kronor, men man föreslår att bara ca  7 miljoner kronor ska investeras årligen fram till år 2030.

I kommunens föreslagna Översiktsplan till 2030 står det att gång-, cykel- och kollektivtrafik ska ges högsta prioritet. En bra prioritering men i verkligheten satsar man flera gånger mer pengar på biltrafiken än på trafiken som skulle ges högsta prioritet. Kommunfullmäktige bör höja beloppen för investeringarna för att kunna kallas ”högsta prioritet”; pengar som man kan ta från investeringar i nya bilvägar.

Det är viktigt att det mycket snabbare byggs säkra gång- och cykelbanor än vad som nu föreslås. Liksom att bygga säkra gång- och cykelbanor till skolor, från bostäder till centrum och stationer, och  säkra och bekväma cykelparkeringar vid stationerna och i centrumen. Planerade investeringar till cykelparkeringar uppgår till 390.000 kronor, men det kommer inte att räcka till några förbättrade parkeringar av den sort som Vänsterpartiet arbetar för.

Vi får se hur beslutet blir på måndag, men mycket talar för att alliansens förslag går igenom. De miljöproblem som nya bilvägar och en fortsatt fossildriven bil- och lastbilstrafik skapar lämnar man helt därhän. Ytterligare ett skäl till att rösta bort alliansen i höst!

Bilden: den överfulla cykelparkeringen vid Jakobsbergs station

Dela den här sidan:

Kopiera länk