Rörigt på skolområdet

Alliansregeringen försöker skylla misslyckandena i skolan på tidigare regeringar. PISA-rapporten visade nyligen att Sveriges skolresultat sjunkit kraftigt internationellt. På regeringens begäran har nu OECD gjort en snabbanalys  som presenterades igår och som säger att om man tvingas välja så bör man satsa på högre lärarlöner snarare än mindre klasser  (om PISA och OECD, se längst ned).

Det är rätt rörigt på skolområdet även i Järfälla. Eventuella skolnedläggningar eller flyttar tas normalt inte i Utbildningsnämnden eller Barn- och Ungdomsnämnden utan genom Järfällas lokalförsörjningsplan. På Tallbohovsskolan har man haft mycket byten av rektorer och psykosociala arbetsmiljöproblem, särskilt i höstas. Situationen har inte underlättats av att stora besparingar genomfördes i fjol, då många tillfälligt anställda fick sluta. Man har också problem med för kort svenskundervisning för nyanlända barn och ungdomar, som sedan inte hänger med på lektionerna.  I en stor skolrockad föreslås nu att man inte ska ta in några nya sjätteklassare på Tallbohovsskolan i höst. Högstadiet ska fasas ut och flytta ner till Kvarnskolan. Många elever söker sig ifrån Tallbohovsskolan. Ett tag var det också diskussioner om nedläggning av Tallbohovsskolan. Föräldrarna känner sig oinformerade.

På kommunstyrelsen den 3 februari splittrades dessutom alliansen när det gäller det planerade Bakarby College. Alliansförslaget var att NT-gymnnasiet och YTC skulle flytta från Jakobsberg till Barkarby College, men Folkpartiet tillsammans med S och Mp gick emot förslaget för att det skulle utarma Jakobsberg som skolkommun. Frågan om Barkarby College kommer upp på Utbildningsnämnden i mars för beslut.181

Stefan Lindholm (bilden) är Vänsterpartiets representant i Barn- och Ungdomsnämnden. Han säger så här i en kommentar:

–          ”På skolans område måste kommunen fortsätta att utvecklas i paritet med befolkningsutvecklingen. Ännu mer måste satsas på skolutbyggnad och personalförsörjning. Vänsterpartiet menar att vi varken vill eller kan vänta med detta viktiga arbete.
Den privatisering av samhällets skolor som pågår är inte vår lösning. Det försvinner mycket skattemedel denna väg. Vänsterpartiet vill att kommunens skattemedel skall gå till kommunal verksamhet och drift. Alla de utmaningar som kommunen står inför inom en snar framtid löses bäst av kommun och stat tillsammans.”

Fakta om PISA:  År 2012 deltog Sverige för femte gången i OECD:s internationella studie PISA, som genomförs vart tredje år och undersöker genom prov och enkäter elevernas kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap.  I senaste PISA-rapporten som kom i december 2013 hade Sverige sjunkit till 38:e plats, av 65 undersökta länder, när det gällde 15-åriga skolelevers kunskaper inom områden som matematik, läsförståelse och naturvetenskap. OECD är en internationell organisation med 34 medlemsländer för utbyte av idéer och erfarenheter inom områden som påverkar den ekonomiska utvecklingen.