Förskolebarn och miljö

Miljöengagemanget växer sedan länge i Sverige. Till viss del kan det bero på att förskolorna  i många år arbetat med miljöfrågan i förskolorna. Redan 1972 skrev man i Barnstugeutredningen att förskolan ska arbeta med miljöperspektiv för att värna miljön. Den första rapporten om vad förskolorna gör i miljöfrågorna kom  1977. Då tyckte man att det viktigaste var att ge kunskap om miljöfrågor till barnen. Men längre fram tyckte man att det inte räckte utan att barnen också själva måste vara mer aktiva för att tränga in i ämnet, vara med och diskutera och kunna påverka olika miljöprojekt på förskolan.

Både Agenda 21 från 1992 och Barnkonventionen understryker barns rätt att få tycka till i berörda frågor. I många länder utgör barn en stor del av befolkningen. Men forskningen är delad. Ska man pracka på barn miljöfakta och diskutera tillväxtens baksidor eller snarare ta upp hur man kan värna miljön på förskolan? Inte så konstigt kanske att forskarna var delade, eftersom en hållbar utveckling står i strid med evig tillväxt och konsumtionsökning.

I en regeringsproposition från 2009 skrevs tydligt ut att utbildningssystemet på alla nivåer ska arbeta för en hållbar utveckling. På vilket sätt är dock föremål för diskussioner och olika uppfattningar.IMG_1759

Eva Ärlemalm-Hagsér är den första forskaren som har studerat förskolebarn och lärande för hållbar utveckling. I en del av hennes doktorsavhandling (”Engagerade för världens bästa? Lärande för hållbarhet i förskolan”) ingick att fråga personalen på ett antal förskolor i vilken mån barnen är delaktiga i miljöarbetet. På de förskolor som svarade var  barnen ofta inte delaktiga. De deltog i aktiviteterna men hade inte lika inflytande som personalen och fokus låg mycket på barnens individuella intressen och lärande men man tog inte upp miljöfrågorna utanför förskolan. Barn fick lära sig odla ekologiskt och återanvända produkter på förskolan, men diskussioner saknades om att föräldrarna till exempel körde barnen i bil till förskolan och vilken negativ inverkan det hade på miljön.

–  Det var snarare rättighetsretorik och mer deltagande än delaktighet som präglade samspelet. Utmaningen för förskolorna idag är att fånga upp barns tankar och idéer också om globala och nationella miljöfrågor och inte bara om livet på förskolan. Man behöver ge barnen delaktighet i beslutsfattandet. Inom förskolan finns också mycket kvar att göra, till exempel kolla upp vilka kemikalier och material som används, vilken mat man äter och så vidare, säger Eva Ärlemalm-Hagsér.

Det här berättade Eva om på Vänsterpartiet Järfällas miljönätverk nyligen. Nästa möte är med nätverket är onsdagen den 12 mars och då ska det handla om tillväxt och hållbarhet. Brinner du för miljön och klimatet, är du välkommen! Vi träffas utanför kommunhuset kl 18.

Foto: Eva Ärlemalm-Hagsér

PS. Alexander Bengtsson från EXPO kommer att tala om antirasistiskt arbete på Vänsterpartiet Järfällas årsmöte nu på lördag den 8 februari. Medlemmar och sympatisörer är välkomna. Vi ses utanför ABF på Riddarplatsen 36 i Jakobsberg kl 15!