Social rättvisa och jämlikhet – Vänsterpartiet Järfälla lägger fram sitt budgetförslag.

Fokus i det budgetförslag Vänsterpartiet lägger fram ligger på social rättvisa och jämlikhet. Regeringen sviker och sänker skatterna för de rikaste på bekostnad av vår gemensamma välfärd när de låter de generella statsbidragen till kommunerna släpar efter. Vänsterpartiet Järfälla gör det som krävs för att finansiera skola, omsorg och vår gemensamma trygghet. Det innebär en höjning av kommunalskatten på 25 öre. Totalt satsar vi 81 miljoner kronor mer på välfärden i vår budget än vad styret gör. Bland annat innebär det att vi kan satsa på förskolan, något styret helt struntat i.

– Vi betalar tillsammans för vår gemensamma välfärd och det är anledningen till skattehöjningen, säger Therese Johansson, gruppledare och kommunalråd för Vänsterpartiet i Järfälla. Av samma anledning avvisar vi de taxehöjningar som styret inför. Det är orimligt att de grupper i samhället som generellt har minst resurser, barn, seniorer med omsorgsbehov och personer med funktionsnedsättningar ska ta det största betalningsansvaret, genom höjda avgifter, när styret har svårt att få ihop sin budget.

Styret höjer avgifter för fritidsklubb, inför enhetstaxa i förskolan och dyrare taxa för hemtjänst och ledsagarservice.

Vänsterpartiets budget tar ansvar inte bara för kommunens ekonomi utan också för kommunens invånare, kommunala hyresbestånd och klimatet. Vi avvisar styrets generella nedskärningar på de kommunala verksamheterna. Vi lägger också ett eget förslag på ägardirektiv till vårt kommunala bostadsbolag JHAB. Vi vill bibehålla fokus på att renovera och rusta upp kommunens befintliga allmännytta men också förvärva och bygga nytt. På så sätt kan Järfälla fortsätta ta ansvar för bostadsförsörjningen och se till att utbudet av allmännyttiga hyresrätter med överkomliga hyror växer. Det nya styret lägger tvärtom fram ett ägardirektiv som innebär att bolaget ska inta en passiv roll och på sikt kan tvingas sälja delar av beståndet.

Satsningar i Vänsterpartiets budgetförslag

• Avgiftsfri skolfrukost på alla kommunala grundskolor
• Halvering av avgifterna till kulturskolan
• Fria pedagogiska måltider inom förskolan