Satsa på cykling
Transporter står för över hälften av de utsläpp av växthusgaser som görs i Stockholms län (2009), varav personbilarna står förungefär 65 procent. Sett över tid ökar antalet bilresor. Utsläppen ligger ganska stilla tack vare bränslesnålare fordon. Utsläpp från tung trafik ökar däremot. Bilism innebär inte bara till utsläpp av stora nivåer växthusgaser, utan ger även problem med buller och utsläpp av partiklar. Kollektivtrafik, gång och cykel kräver förhållandevis mindre mängd infrastruktur jämfört med biltrafik. Fördelningen mellan olika transportslag för arbetsresande i Stockholms län ser idag ut som den övre bilden visar. Bilden kommer från Vänsterpartiet Storstockholms miljö- och klimatutskotts omställningsplan för Stockholmsregionen.
Förra veckan publicerades det så kallade ”klimatunderlaget” som Trafikverket tog fram 2015. Det tillhörde en större rapport om transportinfrastrukturplanering som överlämnades till regeringen i slutet av förra året. I samma veva framkom det att det tillhörde klimatunderlaget inte skulle bli offentligt. Men efter protester så har den publicerats. Detta underlag är framtaget innan det nya klimatavtalet undertecknades i Paris. Därmed krävs ännu radikalare omställningar än vad som var fallet när rapporten togs fram. För att ha en chans att klaraklimatmålen och ett klimatneutralt Sverige 2050 så krävs drastiska förändringar av vårt sätt att transportera oss. Ungefär 70 procent av alla resor med bil är kortare än 5 km. En stor del av dessa skulle antagligen kunna göras med cykel. Vänsterpartiets vision i rapporten är att både ställa om och minska antalet transporter. Antalet persontransportkilometrar ska inte öka till 2030, trots att befolkningen i region ökar. För att uppnå det måste fler transporter ske med kollektivtrafik, cykel och gång. Fördelningen mellan olika transportalternativ ska då i stället fördela sig som den undre bilden visar.Förra veckan publicerades det så kallade ”klimatunderlaget” som Trafikverket tog fram 2015. Det tillhörde en större rapport om transportinfrastrukturplanering som överlämnades till regeringen i slutet av förra året. I samma veva framkom det att det tillhörde klimatunderlaget inte skulle bli offentligt. Men efter protester så har den publicerats. Detta underlag är framtaget innan det nya klimatavtalet undertecknades i Paris. Därmed krävs ännu radikalare omställningar än vad som var fallet när rapporten togs fram. För att ha en chans att klaraklimatmålen och ett klimatneutralt Sverige 2050 så krävs drastiska förändringar av vårt sätt att transportera oss. Ungefär 70 procent av alla resor med bil är kortare än 5 km. En stor del av dessa skulle antagligen kunna göras med cykel. Vänsterpartiets vision i rapporten är att både ställa om och minska antalet transporter. Antalet persontransportkilometrar ska inte öka till 2030, trots att befolkningen i region ökar. För att uppnå det måste fler transporter ske med kollektivtrafik, cykel och gång. Fördelningen mellan olika transportalternativ ska då i stället fördela sig som den undre bilden visar.
Järfälla kommun tog 2010 fram en cykelplan som bland annat slår fast att ”Cykeltrafikens totala resande ska öka från dagens andel på cirka 5 % till 20 % år 2030”. Helt i linje med Vänsterpartiets tankar. Men det gäller att aktiviteterna i cykelplanen genomförs som planerat. Vänsterpartiet satte av extra pengar i budgeten för säkrare gång- och cykelbanor. Planen tar bland annat upp åtgärder för att cykelnätet ska hålla hög kvalitet året om. Där nämns exempelvis årlig inventering av beläggning och målning samt förbättra målningen av separeringslinjer och målning av cykelsymboler i vägbanan. De som cyklar i Järfälla märker säkert att det inte hänt mycket på det här området sedan planen beslutades.