Vänsterpartiets förtroende för Centerpartiet i Järfälla är förbrukat

Vänsterpartiets förtroende för Centerpartiet i Järfälla, med ledning av kommunalråden Aphram Melki och Tony Haddad, är förbrukat.

I oktober 2022 ingick Vänsterpartiet i Järfälla ett samverkansavtal med Socialdemokraterna och Centerpartiet. Vi gick in i rollen som samarbetsparti till S- och C-styret med ambitionen att säkra stabilitet under mandatperioden, och för oss har det varit helt grundläggande i den politiska vardagen i Järfälla att hedra vårt avtal.

Vi beklagar att inte alla parter i samarbetet behandlat avtalet med samma tyngd.

Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 17 juni var Centerpartiet – genom kommunalråden Aphram Melki och Tony Haddad – drivande i att stryka en viktig del ur bostadsförsörjningsprogrammet. Nämligen förslaget att testa att räkna försörjningsstöd som inkomst vid hyra av bostad hos det kommunala bostadsbolaget Järfällahus AB (JHAB).

Motiveringen till det var att “ej belasta JHAB ytterligare”. Centern anför att det varken gynnar JHAB eller Järfälla kommun som helhet att acceptera möjligheten till försörjningsstöd som inkomst vid förhyrning av bostad. Här pekar man alltså ut en grupp människor, som av varierande anledningar uppbär försörjningsstöd, som en belastning – både för bolaget och för Järfälla kommun i stort. Det ger uttryck för en människosyn som är helt oacceptabel. Förfarandet att inte lyssna till de samarbetspartier som utgör grunden för styret av Järfälla, och istället tillsammans med oppositionen genomdriva detta förslag är ytterst allvarligt. Det skadar den tillit som måste finnas mellan partier som ska samarbeta för Järfällas bästa.

Händelsen föregicks av att samma yrkande framlades i Kommunstyrelsen av Centerpartiet genom Tony Haddad. Det yrkandet hade inte redovisats för Vänsterpartiet som samarbetsparti innan det skickades ut till samtliga partier. Därefter initierade Aphram Melki en medial debatt om frågan, genom att utan föregående samtal inom samarbetet höra av sig till lokaltidningen (Mitt i Järfälla nr 24 15 juni- 21 juni). Där redogjorde han för såväl oenigheten mellan våra partier som de fördomsfulla motiven till centerledningens yrkande. Detta förfarande strider mot såväl vårt samverkansavtal som vår överenskomna kommunikationspolicy. Kommunalrådet Aphram Melki uttrycker vidare i lokal media (Mitt i Järfälla nr 19 11 maj-17 maj 2024) uppfattningen att det skulle vara en katastrof om det blev fler hyresrätter i Barkarbystaden, uttalandet strider mot vår gemensamma syn på hyresrätten som formuleras i mål och budget och ägardirektiv till JHAB.

Med ovanstående som bakgrund är vårt förtroende för Centern i Järfälla och för kommunalråden Aphram Melki och Tony Haddad alltså förbrukat. Vi ser inte hur vi ska kunna fullfölja vårt samverkansavtal med Socialdemokraterna och Centerpartiet så länge Centern vidhåller sitt ställningstagande i denna fråga.

Det blir därmed en uppgift för Järfälla kommuns största parti, Socialdemokraterna, att forma ett styre för vår kommun. Vi i Vänsterpartiet är beredda att ingå i ett förtroendefullt samarbete för Järfällas framtid.

Therese Johansson
kommunalråd och gruppledare Vänsterpartiet Järfälla