Vänsterpartiet har drivit igenom miljarder till äldreomsorgen

Tack vare Vänsterpartiet får nu äldreomsorgen i vårt land ytterligare 2 miljarder för att minska andelen timanställda!  Detta är riktigt bra politik för både de äldre och för personalen i Järfälla.

Coronakommissionen presenterade sin första rapport i slutet av 2020. Och den visade tydligt på att en hög andel timavlönade i äldreomsorgen innebär ökad risk för smittspridning. Det har också negativa konsekvenser för omsorgskvalitet också i vanliga fall. Bland annat genom sämre förutsättningar för kontinuitet i verksamheten och för att bygga goda relationer mellan de äldre och personalen.

Detta har vi vetat länge och nu måste det vara slut på att snåla på äldreomsorgen och personalen. Med Vänsterpartiets satsningar som nu blir verklighet kommer äldreomsorgen bli bättre med färre timanställda. Nu måste vi arbeta för att få ned andelen timanställningar här i Järfälla. Trygga jobb i äldreomsorgen räddar liv.

Anna Bång (V), ledamot i Järfällas äldrenämnd

Maria Enge (V), ersättare i Järfällas äldrenämnd