Vi ställer inte in, vi ställer upp!

För andra året deltog vi i kommunens naturstädning. I år städade vi två områden. Såhär i Coronatider när nästan alla planerade partiföreningsaktiviteter får skjutas på framtiden och möten är digitala är det skönt med en aktivitet som går att genomföra. Kul att få träffa partikamrater och skönt med en aktivitet som gör direkt nytta. Dessutom har vi haft tur med vädret och på köpet får en lite motion. De som inte känner sig helt friska har får hålla sig hemma. Övriga får tänka på att hålla distans till varandra. Det är inget problem så länge det städas, för då går var och en för sig.

Områdena vi städat i år ligger i västra Jakobsberg och gränsar mot Görvälns naturreservat. Jag, som från späd ålder fick lära mig att inte slänga skräp på marken, har lite svårt att förstå varför det skräpas ner så mycket i naturen. Och vilka som gör det. I princip alla verkar störa sig på när det ligger skräp på marken och jag har aldrig hört någon säga att de brukar släppa sitt skräp på marken. Ändå ser det ut som det gör. Men för tillfället ser det lite bättre ut i områdena vi städat. Ca. 15 stora sopsäckar har vi fyllt, samt en del större föremål.

För den som vill göra skräpplockning lite roligare tipsar jag om mobilappen Litterati. Då kan skräpplockningen rent av bli en tävling med andra. Eller varför inte kombinera skräpplockning och jogging, s.k. plogging. Det finns appar för det också, som visar hur mycket skräp en plockat upp, distans och tid.

Thomas