Under kommunfullmäktige 25/11 ställdes frågor om habiliteringsersättningen till socialnämndens ordförande Dan Engstrand (M). Jag begärde att få veta varför styret inte ansökt om hela det statliga bidraget som avsatts 2019 för att införa eller höja ersättning eller bibehålla en tidigare höjning av densamma.

Engstrand tyckte att det räckte att behålla tidigare höjning på 2 kronor i timmen vilken 2018 innebar att en bråkdel av de 2 485 000 kr som var avsedda för deltagarna användes. Motivet är att man inte vill riskera att kommunen en dag ska behöva lägga mer pengar än dagens 7 kr per deltagartimme ur den egna budgeten. Att moderaterna resonerar så förvånar egentligen inte. Dock hade vi hoppats att engagemanget för gruppens välfärd åtminstone var så stort att man sett över möjligheten att införa tillfälliga höjningar eller bonussystem så som ett flertal andra kommuner har gjort.

Sollentuna har infört en bonus som betalas ut månadsvis till deltagare vid minst 80 % närvaro, Västerås dubblade tillfälligt deltagarnas dagpenning, Täby höjde tillfälligt timpenningen, i Bjuv valde man att höja dagpenningen till en nivå man anser sig kunna klara av även utan statsbidrag kommande år och delade ut en extra sommarpremie på 5000 kr per deltagare, möjligheterna är många, men Järfällas styre valde bort att göra någonting mer än att bibehålla dagens nivå.

I alliansens budget för 2019 avsattes en halv miljon för uppräkning av politikerarvoden. Det hade varit klädsamt om även deltagarna i daglig verksamhet, en av de grupper som hörs minst, men har störst behov av utökat ekonomiskt utrymme, hade fått se en uppräkning av sin betydligt blygsammare ersättning.

På frågan om hur socialnämndens ordförande avsåg hantera eventuellt statsbidrag för habiliteringsersättning kommande år svarade han endast att vi ännu inte vet om det blir något statsbidrag 2020. Eftersom statsbidraget finns med i regeringens budgetproposition vore det dock önskvärt att Engstrand börjar tänka på detta redan nu.

Annica Nilsson, kommunfullmäktigeledamot (V)