Satsa en del av förra årets överskott på en kompetensfond

Vänsterpartiet Järfälla vill avsätta 20 miljoner kr av föregående års överskott till en nämndövergripande kompetensfond

Fondens syfte skulle vara att finansiera olika kompetensutvecklingsinsatser i form av kompetenshöjning, fortbildning och andra insatser som stöd för utveckling av olika yrkesgrupper inom kommunen.

Tyvärr var det bara ett annat parti (Miljöpartiet) i kommunstyrelsen som var intresserat av att göra denna insats. Men vi kommer att yrka på samma sätt vid kommunfullmäktige 17 april och hoppas att de andra partierna till dess inser vikten av en sådan här satsning.

Kommunens resultat för år 2022 blev ett överskott på 493,6 miljoner kronor. Av det totala resultatet utgör verksamhetsrelaterade resultatet 197,5 miljoner kronor dvs 3,8% av skatter, generella statsbidrag och utjämning. Målet för god ekonomisk hushållning, angivet i Järfällas ekonomistyrregler, är 1% med sikte på 2% vilket är uppnått med god marginal samtidigt som vi kan konstatera att kommunen har utmaningar med hög personalomsättning och står inför svårigheter att rekrytera inom flera yrkesgrupper.

Vänsterpartiet har länge varit kritiska mot att det tidigare styret i goda tider prioriterat stora överskott framför välbehövliga satsningar på välfärden vilket lett till att vi nu i ekonomiskt tuffare tider står sämre rustade. Genom att fondera medel för kompetensutveckling skulle vi kunna lämna tillbaka en liten del av föregående års omotiverat stora överskott till verksamheterna och stärka kommunens attraktivitet som arbetsgivare. En kompetensfond är en investering i såväl hållbar välfärd som ansvarsfull personalpolitik.