Socialnämnden biföll Vänsterpartiets förslag om förlängning av bostadsbidrag för barnfamiljer

Vänsterpartiets Järfälla har drivit frågan om att barnfamiljer som får det tillfälliga tilläggsbidraget knutet till bostadsbidraget inte ska få sänkt försörjningsstöd till följd av detta. Tillsammans med Socialdemokraterna och Centerpartiet har Vänsterpartiet nu i Socialnämnden fått igenom denna viktiga förändring för barnfamiljer som lever under knappa omständigheter.

Regeringen har aviserat att de förlänger det tillfälliga tilläggsbidraget för barnfamiljer med bostadsbidrag i vårbudgeten 2023 samt höjer tillägget från 25 till 40 procent av det preliminära bostadsbidraget, samtidigt höjs maxbeloppet från 1325 till 2100 kronor.

Matpriserna har gått upp med 20% under den senaste 12-månadersperioden. Att då samtidigt undandra ett tillfälligt riktat stöd från en av de grupper som lever under de knappaste av omständigheter är ingen bra hantering under dessa omständigheter och vi gläds åt att ha fått vara med och ändra på det.

Marketta Kulju-Guevara (V), vice ordförande i Socialnämnden, säger om beslutet: ”Vi håller vad vi lovar och fortsätter kampen för dem som har det sämst ställt i samhället och deras livsvillkor. I ett välfärdssamhälle ska ingen behöva gå hungrig, och vi politiker måste ta ansvar för den barnfattigdom som är mer utbredd i Sverige än i alla andra nordiska länder. Civilsamhället och frivilligorganisationer har larmat länge om att de inte har resurser att svara upp mot barnfamiljers och fattigpensionärers basala behov, alltså mat och kläder. Det är därför glädjande att vi olika partier i nämnden kunnat samarbeta i den här frågan.”