Ensamma galningar sällan speciellt ensamma

Torsdagen den 2 december bjöd vi i Vänsterpartiet Järfälla in till författarträff på Jakobsbergs bibliotek. Vi hade bokat in riksdagsledamoten Ali Esbati för ett samtal om hans bok Man kan fly en galning men inte gömma sig för ett samhälle: 10 år efter Utøya. Ali, som kommit till Utøya den 22 juli 2011 för att hålla ett föredrag för Arbeiderpartiets ungdomsförbund AUF, blev ögonvittne till terrorattacken. Med boken tar Ali däremot ett betydligt bredare grepp om rasismen. Det handlar om hur familjen på olika sätt mött, och försökt handskas med, grader av främlingsfientlighet ända sedan de kom till Sverige som flyktingar från Iran på 1980-talet. Men det handlar också om skillnader och likheter mellan högerpopulism i Norge och Sverige. Fremskrittspartiet, som ansetts så pass rumsrena att de lyckats hamna i regeringsställning, kommer från en mer allmänt högerpopulistisk (och ”skattekverulant”) bakgrund än Sverigedemokraterna och deras nynazistiska rötter. Metodiskt och detaljerat pekar boken på hur de gärningsmän som ofta uppfattas som ensamma galningar ändå alltid verkar i, eller åtminstone inspireras av, större sammanhang.

Vi hade sett fram emot att träffa Ali på plats i Jakobsberg, men på grund av en förkylning fick vi lösa det med att han var med oss på länk istället. Det hade naturligtvis varit mycket roligare att ha med Ali hos oss, men trots att det finns en viss digital trötthet just nu blev den här lösningen till slut ändå ganska lyckad. Framför allt var det tack vare kvällens proffsiga moderator Malin. Malin är vår ersättare i kultur- demokrati- och fritidsnämnden i Järfälla kommun, och hon såg till att det blev en bra dynamik med Ali.

Eftersom vi snart träder in i valåret 2022 kommer det bli satsningar på fler utåtriktade aktiviteter snart. Har du tips på vad vi borde göra, och vill du kanske vara delaktig själv? Hör av dig till oss!