Det är inte privata vårdgivare som sett till att covid-patienter kommit levande från IVA

I förra veckan anordnades det första fysiska medlemsmötet på lång tid. Det blev ett välbesökt möte. Extra roligt var att så många av de nya medlemmar som strömmat till partiföreningen i samband med frågan om marknadshyror kom på sitt första medlemsmöte.

Gästtalare på mötet var Karin Rågsjö. Karin är bl.a. sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet, partistyrelseledamot och riksdagsledamot. Det är alltid inspirerande att lyssna på Karin. Här följer en sammanfattning av Karins anförande.

Karin berättade att det här var hennes första fysiska möte på länge. Som riksdagsledamot och ledamot i socialutskottet har hon fått vänja sig vid att även den typen av möten sker via skärmen. Endast debatter och omröstningar har ägt rum på plats, och då med ett reducerat antal deltagande.

Det har varit en turbulent mandatperiod hittills – den började utan regering och därefter fick vi januariavtalet. Vänsterpartiet presenterade tidigt sina röda linjer, som var LAS och marknadshyror, men riksdagsgruppen insåg att LAS var svårjobbat eftersom det framför allt var en sak för arbetsmarknadens parter och därför inte helt lätt att driva i riksdagen (till skillnad mot marknadshyrorna).

Pandemin har varit extrem och vi hoppas på bättre tider, men det är fortfarande alldeles för många som inte är fullvaccinerade eller som inte ens tagit sin första dos. I åldersgruppen 18-40 ser det lite dåligt ut just nu, så de måste lockas att vaccinera sig. Det är dessutom låga vaccinationsnivåer i vissa socioekonomiska grupper. Ansvaret för vaccinationerna ligger på regionerna, så Moderaterna kan inte kunna skylla på regeringen när det är de själva som har ansvaret för region Stockholm och därmed bäddat för dagens situation. Ur ett globalt perspektiv är det livsviktigt att lösa patenten på vaccinerna, eftersom hela världen måste vaccinera sig om vi ska kunna förhindra nya mutationer.

Vänsterpartiet stod på sig i frågan och det slutade inte med att Ulf Kristersson blev stadsminister, som vissa menade skulle bli utgången. Nu är det ett knepigt läge igen eftersom det måste förhandlas men att Centern vägrar göra det med oss. Vid budgetförhandlingar måste man ha med sig vissa käpphästar och kan inte kräva allt – det är vad partiledningen ville visa med debatt-artikeln i DN. Det enda sättet att tydliggöra vad vi kräver när Centern vägrar förhandla. Det allmänna läget känns väldigt oförutsägbart och det kan bli så att vi till slut måste leva med en högerbudget.

Det har varit svårt att jobba med sjukvårds- och sociala frågor under pandemin. Idag kan vi mycket mer om covid-19, men i början var allt väldigt osäkert. Redan innan pandemin var sjukvården vansinnigt nedbantad och Sverige har lägst antal vårdplatser (per capita) i hela Europa på grund av personalbrist. Applåderna som vårdpersonalen fått har inte hindrat nedskärningarna och det är inte de privata vårdgivarna som sett till att patienterna kommit levande från IVA. Därför är det otroligt viktigt att avsätta borgarna i regionen i nästa val och stå emot den extrema privatiseringen. De privata vårdförsäkringarna tickar på överallt nu, och om vi ska ha kvar de privata vårdförsäkringarna måste vi ha privata inrättningar som inte cashar in på offentliga medel. Karin tipsar om en utredning av Göran Stjernstedt om nätläkare – Digifysiskt vårdval: Tillgänglig primärvård baserad på behov och kontinuitet Digifysisk vård Tillgänglig primärvård baserad på behov och kontinuitet SOU 2019_42 (regeringen.se). Utredningen går igenom hur nätläkarna breddar sin bas i rika områden i innerstan. Om borgarna kör exempelvis offentligt drivna institutioner, som SÖS, i botten blir det enkelt att sälja ut det till nätläkare som Kry.

Vänsterpartiet har under hela pandemin jobbat utifrån perspektivet jämlik vård. Faktorerna klass, hälsa och bostad spelar in på höga dödstal.

Förutom arbetet i riksdagen sitter Karin även i partistyrelsen (PS). Inte heller där har de kunnat träffas fysiskt under pandemin, men det första riktiga mötet med nuvarande PS kommer ske om en och en halv vecka. Då ska PS prata valplattform.

Det är kul att det går så bra för oss nu, och speciellt eftersom PS nog hade räknat med en viss startsträcka för Nooshi (Dadgostar) eftersom Jonas (Sjöstedt) varit så uppskattad. Nooshi som person har fungerat utmärkt och det har dessutom budskapet hon fört ut – att vi står upp för hyresgästerna.

Valplattformen kommer utgöras av fokusfrågorna inför valet, men svårt att veta just nu exakt hur det kommer se ut eftersom det hela tiden händer saker i Sverige och världen som känns så viktiga. Valplattformen kommer sedan att antas vid partikongressen i februari nästa år.