Det blir papperskorgar med pantrör trots politisk ovilja

2019 lämnade vi en motion vi kallade Panta mera om att sätta upp papperskorgar med separat inkast för burkar/flaskor med pant, för att på så vis undvika att aluminiumburkar bränns upp och en energikrävande resurs går till spillo. En burk ger upphov till ca 0,2-0,3 kg CO2. Det är mindre energikrävande att framställa nya burkar av återvunnen aluminium än att bryta ny råvara. Att elda upp PET-flaskor är också resursslöseri och lite som att elda olja, i och med att det plast framställs av olja.

De burkar som letas fram ur papperskorgarna och räddas från att eldas upp leder till nedskräpning då locken ofta lämnas i uppfällt läge så att fåglar kommer åt att riva ut skräp i jakt på något ätbart.

Motionen avslogs av den borgerliga minoriteten med stöd av SD.

Av en artikel i Järfälla i fokus, som framställs av journalisteleverna på Jakobsbergs folkhögskola, framgår att  kommunen till midsommar ska sätta upp 100 papperskorgar med fågelskydd och pantrör. När vi har en politisk ledning som saknar intresse för klimat- och miljöhänsyn är det tur att det finns tjänstemän som kompenserar för detta.