Barnen i centrum i rödgrönas budget för Järfälla

Samtidigt som  Lärarförbundets skolrankning placerar Järfälla bland de sämsta av Sveriges 290 kommuner presenterar den borgerliga alliansen i Järfälla en budget för nästa år som innebär fortsatta nedskärningar inom förskolan.

Både barnen och personalen i våra förskolor förtjänar bättre. I den rödgröna oppositionens budgetförslag avvisar vi besparingar i form av utebliven uppräkning av ersättningen till förskolorna. De nyss ingångna löneavtalen för medarbetarna innebär en välförtjänt lönehöjning som den borgerliga alliansen inte har tagit höjd för. De anser uppenbarligen att de anställda ska leva på applåder.

Förskolan, förskoleklassen, pedagogisk omsorg och fritidshemmen har i alliansens budget fått 0% uppräkning av barn- respektive elevpeng.

De uteblivna uppräkningarna i alliansens budgetförslag innebär i praktiken att pedagogerna tvingas betala för sina egna löneökningar med sin hälsa genom att springa snabbare för att få verksamheten att gå ihop. Barnen blir lidande då de sätts på undantag av den styrande alliansen i Järfälla! säger vänsterpartiets oppositionsråd Bo Leinerdal

Det är oansvarigt att spara på förskolan samtidigt som vi brottas med alltför stora barngrupper och för lite personal.

I vårt rödgröna budgetförslag är det självklart att satsa på förskolan!

Bo Leinerdal

Kontakt: Bo Leinerdal, Gruppledare för Vänsterpartiet [email protected] 0705822480