En bonus är bättre än ingenting, men vårt mål är höjd habiliteringsersättning

Habiliteringsersättning är en ersättning som ges till personer som deltar i daglig verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) 9 § 10. Det understryks i förarbetena att daglig verksamhet inte ska uppfattas som en anställningsform och att det inte är frågan om ett avlönat arbete. Habiliteringsersättning är därmed inte att anse som lön och beskattas inte.

Samtidigt deltar många i daglig verksamhet delvis för att förbättra sin, många gånger usla, ekonomiska situation. Med tanke på detta är det sorgligt att ersättningen är så pass låg att det för många riskerar att bli en ren förlustaffär att delta. Deltagandet innebär för de flesta merkostnader såsom avgift för lunch och kostnader för resor till och från daglig verksamhet.

Statistiska Centralbyrån har i sin undersökning av levnadsförhållanden funnit att vuxna personer med två eller fler funktionsnedsättningar är en av de grupper i samhället där störst andel ”saknar mindre kontantmarginal”, det vill säga finansiell förmåga att klara en oväntad utgift på 12 000 kr.

I fjol rapporterade Annica Nilsson från ett fullmäktigesammanträde 25/11 där hon genom en interpellation ställt frågor till Socialnämndens ordförande Dan Engstrand (M) om nivån på habiliteringsersättningen som deltagare i daglig verksamhet uppbär.

Annica Nillson (V), kommunfullmäktigeledamot

– Jag begärde att få veta varför styret inte ansökt om hela det statliga bidraget som avsatts 2019 för att införa eller höja ersättning, eller bibehålla en tidigare höjning av densamma,  säger Annica.

2019 begärde kommunen endast 700 000 kr av de 2 157 150 som fanns tillgängliga för ändamålet. Dessa pengar söktes för att bibehålla den höjning från 5 till 7 kronor i timmen som genomfördes 2018. Utöver att ifrågasätta varför man inte ansökt om hela summan frågade Annica även Socialnämndens ordförande om han planerade att se till att hela bidraget för skulle sökas för 2020. Han ville, Alliansens vana trogen, inte svara på frågan utan menade att man ännu inte visste om det skulle komma något statsbidrag. Redan då, för snart ett år sedan konstaterade Annica att:

”Eftersom statsbidraget finns med i regeringens budgetproposition vore det dock önskvärt att Engstrand börjar tänka på detta redan nu.”

Facit blev att kommunen fick möjlighet att begära 2 452 860 kronor för år 2020 och valde i vad som får anses som ett fall framåt att begära 1 000 000 kronor av dessa för att behålla höjningen från 2018 samt, enligt förslag från förvaltningen, införa en bonus på försök. Om försöket faller väl ut är syftet enligt tjänsteskrivelsen att kunna använda en större del av statsbidraget kommande år. Bonusen innebär för 2020 en retroaktiv engångsutbetalning på 900 kronor för den som deltar i daglig verksamhet på heltid och 500 kronor för den som deltar på deltid. Birgitta Garsten, en av Vänsterpartiet Järfällas medlemmar berättar:

Jag tycker att det är jätteviktigt med den här höjningen och extra utbetalningen. Bara SL-kortet som kostar 620 kr i månaden gör ett enda stort hål i plånboken och utan SL-kortet klarar jag inte min vardag. Det billigaste för mig skulle vara att köpa ett årskort men det kan jag inte göra för en så stor summa kan jag inte betala på en gång. Man är ju inte gjord av pengar direkt. Sen kostar det med matlådor att ta med också, på min dagliga verksamhet serveras det inte lunch och att äta lunch på stan är inte att tänka på, det håller inte ekonomin för. Många som skulle behöva förstå har nog ingen aning om hur ekonomin kan se ut för en med funktionsnedsättningar.

Birgitta Garsten, en av Vänsterpartiet Järfällas medlemmar

För 2021 föreslår förvaltningen en höjning från 7 till 8 kronor i timmen, vilket ska rymmas inom budgetramen i det fall statsbidragsfinansiering skulle upphöra.

Vårt politiska mål på området är att förbättra dagens habiliteringsersättning så att de som deltar får en ersättning som täcker kostnader för resor till dagliga verksamheten och för lunch. Efter rådande omständigheter så är en bonus bättre lösning än ingen alls. Framförallt ska ingen behöva förlora ekonomiskt på att delta i daglig verksamhet, säger Annica.

Marketta Kulju-Guevara, ledamot i socialnämnden, är glad att kunna ta ställning för en höjning av habiliteringsersättningen och försöket med införandet av en bonus till deltagarna.

Marketta Kulju-Guevara (V), ledamot i socialnämnden

Det är ett steg i rätt riktning och givetvis behöver man försäkra sig om att förstärkningar blir hållbara i längden. Det vore ju katastrofalt att hamna i en situation där ersättningen för deltagarna sänks! Samtidigt är det viktigt att målgruppen får full tillgång till de pengar som nu avsatts för ändamålet genom statsbidrag. Vi ska inte hålla inne med resurser till habiliteringsersättningen som är en av de få vägarna som står öppna för deltagarna i daglig verksamhet att förbättra sin egen ekonomi. Vi i vänsterpartiet vill se successiva höjningar av habiliteringsersättningen kommande år, med eller utan riktade statsbidrag. Statsbidragen är en tillfällig och osäker finansiering. Vi menar att kommunen behöver visa vilja att prioritera gruppen även i sin egen budgetram. Säger Marketta