Låt oss uppmärksamma FN-dagen!

Låt oss uppmärksamma FN-dagen som firas till minne av FN-stadgans ikraftträdande 1945 och som har högtidlighållits sedan 24 oktober 1948.
Förenta Nationerna, FN, är en mellanstatlig organisation som har till uppgift att verka för fred, säkerhet och nedrustning; hållbar utveckling och fattigdomsbekämpning; samt mänskliga rättigheter och demokrati.
FN:s 193 medlemsländer har förbundit sig att följa stadgan och folkrättens principer.
Några av FN:s viktigaste uppgifter är att verka för att mänskliga rättigheter respekteras och att ingen diskrimineras utifrån kön, nationalitet, etnicitet, sexualitet eller religion. Medlemsstaterna kan välja att ansluta sig till FN:s olika konventioner och förbinder sig då att erkänna och följa de principer som fastslås i konventionerna. För att bara nämna några så är konventionen om avskaffandet av alla former av rasdiskriminering värd att särskilt uppmärksammas. Sverige ratificerade denna konvention 1971 och den trädde i kraft 5 januari 1972. Även konventionen om barnets rättigheter, som i år lyfts in i svensk lagstiftning är ett kraftfullt verktyg för rättvisa, som vi idag vill fira!
Vi menar att FN är en viktigt organisation för fred, demokrati, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling och vill högtidlighålla denna dag. Samtidigt behöver fler av konventionerna, som Sverige och andra stater förbundit sig att följ, leda till förändring i högre grad.
Vänsterpartiet Järfällas antirasistiska näterk