Om en flicka tvingas att bära slöja är det inte flickan som ska förbjudas

I en motion som ska behandlas under Barn- och ungdomsnämnden kommande sammanträde föreslår Sverigedemokraterna att det ska införas slöjförbud i alla lokaler som tillhör Järfällas för- och grundskolor samt i de sammanhang där dessa är huvudmän. De använder sig av flickor som utsätts för slöjtvång i sin motivering. De jämför även Järfälla med Frankrike, där alla iögonfallande religiösa symboler är förbjudna i skolor. Vi kan börja med att konstatera att Järfälla inte är Frankrike. Frankrike är en nation, Järfälla är en kommun. I Sverige har vi grundlagar som bland annat innefattar yttrande- samt religionsfrihet. Frankrikes väg framåt är inte en väg att föredra i Järfälla, det strider mot svensk grundlagsstiftning. Att få bära till exempel ett kors runt halsen är en rättighet i enlighet med svensk lagstiftning, detsamma gäller givetvis rätten att bära slöja. För övrigt är det stor skillnad på att förbjuda alla religiösa symboler och att rikta in sig mot en specifik folkgrupp, islamofobin inom Sverigedemokraterna är dessvärre inget nytt.

När det kommer till hedersrelaterat förtryck har det generellt sin grund i kön, sexualitet, makt och kulturella föreställningar om dessa. Om en flicka tvingas att bära slöja är det inte flickan vi vill förbjuda, utan det är riktade insatser mot de som tvingar flickorna vi vill se. För att stoppa tvång/förtryck mot flickor måste man utgå från insikten om att förtrycket har sina rötter i den rådande samhällsstrukturen där män är överordnade och kvinnor underordnade. I grund och botten så handlar det hela om att få ett slut på mäns överordning i samhället, vilket istället motiverar till att stärka det normkreativa arbetet i skolorna istället för att stirra sig blind på en huvudbonad. Att utmana normer som begränsar barnen, både pojkar och flickor, är det mest kraftfulla skolan och förskolan kan göra i arbetet med ett jämlikt samhälle fritt från förtryck. Jag undrar hur Sverigedemokraterna vill arbeta med problematiken kring destruktiv maskulinitet? Jag undrar även om barnperspektivet finns med i detta, har Sverigedemokraterna ens fört dialogen med barn?

Oavsett om flickorna i skolan tagit på sig slöjan frivilligt eller inte kan vi inte kräva att hon ska förbjudas att synas eller få möjlighet till ett självständigt liv. En av den värsta typen antifeminism är när en man ska tala om för en kvinna vad hon ska ha på sig, det är precis vad Wilhelm Eriksson, Mats Nord, Torbjörn Jönsson och Anders Lindström via Sverigedemokraterna gör i sin motion. Vänsterpartiet anser att alla flickor och kvinnor själva har rätt att välja hur de ska klä sig. Det är ingenting en grupp män, eller politiken för den delen, ska lägga sig i. Runt om i världen existerar totalitära stater där kvinnor tvingas bära slöja, där kan detta mycket väl utgöra ett förtyck. I dessa nationer skulle frågan om slöjförbud mycket väl kunna anses som en feministisk fråga, men det är långt ifrån samma sak som att alla kvinnor i Järfälla och Sverige som väljer att bära slöja skulle vara förtryckta. Här är det istället kvinnors rätt att bära slöja som ifrågasätts.

Att Sverigedemokraterna hävdar att de på något sätt står på flickornas sida i den här frågan är inte seriöst, detta är bara ett av deras uttryck i sin islamofobi. Kom med riktiga framåtsträvande förslag istället, varför inte satsa på genuspedagogik istället?

Mia Söderlind (ersättare i Barn och Ungdomsnämnden)
Vänsterpartiet Järfälla