Nej tack till tudelad välfärd!

Karin Liljeblad skriver i Järfälla direkt nr 4 att ”friska inte får vård via sin försäkring”. Det är sant att friska inte söker vård, men för att ta en sjukvårdsförsäkring behöver en vara frisk.  Äldre och multisjuka kan inte få försäkring till rimligt pris. Självklart får en snabbare vård med dessa försäkringar. Alltsedan min sjuksköterskeutbildning har jag känt en vördnad och respekt inför att ge vård på lika villkor efter behov. De privata vårdförsäkringarna leder till brott mot hälso- och sjukvårdslagen, då de kan hindra att de sjukaste prioriteras. SFS nr: 2017:30 kapitel 3 1§.

Utvecklingen går mot en tudelad sjukvård, bättre och snabbare för de med privata vårdförsäkringar än för oss andra. Från politikerhåll sågs utvecklingen av privata vårdförsäkringar tidigare som oroande. Filippa Reinfeldt, (M), f.d. talesperson i hälso- och sjukvårdsfrågor, sa 2014 att de privata försäkringarna kan leda till bristande legitimitet för den offentligt finansierade sjukvården. I det länkade SVT-inslaget sa även Göran Hägglund, (KD), då socialminister, att hans uppgift var att se till att privata sjukvårdsförsäkringar inte behövs.

John Lapidus, doktor i ekonomisk historia, tar i boken Vårdstölden upp hur det allmänna subventionerar vården för de med privata försäkringar. Detta sker genom att privata vårdgivare redan har hyra, el, utrustning m.m. betalat via avtal för landstingspatienter. De har också av skattemedel utbildad personal. Lapidus varnar för att två välfärdsmodeller utvecklas parallellt och att vi måste välja vad vi vill ha. Han framhåller att motivationen att betala landstingsskatt kan minska hos dem med försäkringar. Försäkringsdriven sjukvård driver också upp kostnader, genom att patienterna vill ha mer för sin försäkring, och privata vårdgivare har intresse av att sälja mer.

Jag är förtvivlad över att vi alltmer går mot det amerikanska dyra och ojämlika systemet. Det är helt fel!

Anna Bång Sjuksköterska, ledamot i äldrenämnden för Vänsterpartiet