Neddragna öppettider för biblioteken med alliansens budget

Den 17 juni i år antogs en ny biblioteksplan för Järfälla kommun 2019-2022 av kommunfullmäktige. Samma dag antogs alliansens budget, med stöd av SD, av samma fullmäktige.

I biblioteksplanen anges, bland andra, följande strategier för att uppnå målet att biblioteken ska ha fortsatt höga besökssiffror och vara attraktiva mötesplatser med kreativa, pedagogiska och kulturella verksamheter.

•  Biblioteken ska genom sina lokaler, utbud av medier och aktiviteter bidra till att människor möts och därmed upplever samhörighet och lokal förankring.
  • Aktivitets- och programutbudet ska öka och mer tydligt kopplas till verksamhetsplaneringen.
  • Budgeten för aktiviteter och program ska stärkas.
  • Biblioteken ska ha generösa öppettider som passar alla.

För att kunna bibehålla nuvarande verksamhet hade bibliotekens budget behövt en uppräkning för löneförhöjningar och andra kostnader. Istället blev det en neddragning med 1,5 miljoner kronor. Biblioteksplanen och alliansens budget är helt enkelt inte förenliga med varandra.

Kultur- och fritidsförvaltningen har försökt rädda vad som räddas kan och prioriterat att behålla befintlig personal och befintliga bibliotek, skära i öppettiderna då och där besökssiffrorna varit lägst. Det resulterar i minskade öppettider helger och eftermiddagar i Jakobsberg, Herresta och Barkarby, kraftigt minskat användande av vikarier och minskad mediebudget. I en tid då bibliotekens resurser för att utföra sitt demokratiska, läsfrämjande och folkbildande uppdrag skulle behöva utökas ser vi med sorg och oro hur Järfälla kommun istället stryper bibliotekens möjligheter. Vi oroas också över hur arbetssituationen kommer att utvecklas för bibliotekens personal, i och med att man aviserat att användandet av vikarier ska begränsas.

Vänsterpartiet kräver att det år 2021 tillförs medel till biblioteken så att skadan som 2020 års budget orsakar kan repareras och verksamheten kan utvecklas snarare än att dö sotdöden, vilket blir effekten av nu gällande budget.