Kommentar angående utträde

Under gårdagens kommungruppsmöte meddelade Christoffer Hörnhagen att han lämnar vänsterpartiet. Senare gick han ut på sin Facebooksida med att han lämnar partiet men sitter kvar i kommunfullmäktige. Kommentarerna på hans Facebook-sida med gratulationer till beslutet från framförallt högerhåll är en dyster läsning.

Vi är besvikna över hans politiska högersväng, bristande respekt för väljarna och för sina före detta partikamrater. Att han sitter kvar på vänsterpartiets mandat är att lura vänsterpartiets väljare. Han kandiderade och bedrev en aktiv valrörelse för vänsterpartiet, ett och ett halvt år senare lämnar han partiet, men sitter kvar på mandatet.

Vi har stora utmaningar framför oss och för att möta dessa behöver vi fokusera på det politiska arbetet. Vi ska vara den växande vänsterrörelse som varje dag kämpar för alla människors lika värde, rättvisa och solidaritet. Vi gör det tillsammans i arbetet för ett Järfälla för alla.

Thomas Stenholm, ordförande Vänsterpartiet Järfälla
Bo Leinerdal, gruppledare Vänsterpartiet Järfälla