Kom till medlemsmötet på onsdag (21 augusti)!

– Det har varit en skön sommar, väldigt lugn och skön. Vi har varit i Hälsingland och Norrtälje och träffat släktingar. Sen har vi ju trädgård och hund och det kräver en del jobb!

Det säger Thomas Stenholm, Vänsterpartiet Järfällas ordförande. Vad är då på gång i V Järfälla?

– Först har vi medlemsmöte för alla medlemmar på Jakobsbergs Folkhögskola på onsdag kl 18.30. Då är temat antirasism och Hamid kommer att resonera kring ämnet och hur integrationen kan förbättras. På nästa medlemsmöte i höst är temat klimat och miljö. På lördag den 31 augusti blir det en heldagsutbildning för kvinnor i föreningen. Sedan har vi nätverksträffar med antirasistiska nätverket den 26 augusti och med klimat- och miljönätverket den 28 augusti. Så det är rätt mycket på gång den närmaste tiden.

Hur ser du på den politiska utvecklingen både i Sverige och Järfälla?

– Det känns lite tråkigt att vara negativ men det känns som polariseringen ökar. Man spelar på folks oro. Många är rädda för att gå ut på kvällarna. Framför allt i Järfälla. Enligt polisen finns det ingen anledning att vara mer orolig här än någon annan stans. Det är trist med en samhällsutveckling där känslor och inte fakta styr. Alternativet är att föra samman människor. Ett exempel är Fridays For Future, som vi deltar i varje fredag kl 15-17 på Riddarplatsen. Det har blivit lite av en träffpunkt, många diskussioner uppstår, inte bara om klimatet.

Eskilstuna och Katrineholm och några andra städer har beslutat att det krävs tillstånd för att samla in pengar. Hur är läget i Järfälla?

– Både moderaterna och SD har motionerat i kommunfullmäktige i Järfälla om tiggeriförbud men har inte majoriteten med sig. Därför har några startat en namninsamling för att få till stånd en folkomröstningen om tiggeriförbud. Det känns olustigt att namninsamla mot människor. Vilka personer ska få synas i gatumiljön? Vad blir fortsättningen på detta?

– Det kan säkert förekomma att en och annan tiggare utnyttjas, men jag tror inte att det är så här i Jakobsberg i alla fall. Vi har haft en del kontakter med dem och pratat med dem så gott det går. Generellt är det naturligtvis tragiskt att folk ska behöva tigga, inte bara här utan i många EU-länder.

– Tidigare var alla överens om att man skulle ha en fungerande välfärdsstat där man tog hand om fattiga och utsatta. Idag tar inte samhället något ansvar utan det är upp till enskilda att hjälpa utsatta. Det gäller inte bara romer, det gäller även arbetslösa, sjukskrivna och vissa med psykisk sjukdom.

Vilka andra politiska områden än invandringen borde den politiska debatten handla om?

– Många ungdomar står i kö för hyresrätt men istället ombildas hyresrätter till bostadsrätter och kötiden blir längre och längre. Men att bygga fler hyresrätter är vi tyvärr ganska ensamma om att föreslå.

– För att vi ska kunna behålla en nära och bra sjukvård så borde Jakobsbergs sjukhus bli kvar. En annan fråga är arbetsmarknaden. Det är svårt för många, speciellt unga, att få ett fast arbete. Många erbjuds osäkra och tillfällig anställning om ens något.

– Järfälla kommun är inte med i matchen om klimatet. Det finns ingen plan från den styrande allianser för vad man vill satsa på, trots att klimatopinionen bara växer och växer. Politikerna, på alla nivåer, styr inte upp frågan utan lägger ansvaret på oss individer.

– Det behövs en mobilisering idag mot hela den här samhällsutvecklingen. Det behövs fler Gretor som stiger fram, fler unga och även äldre som inser klimatfrågans vikt. Om du är orolig för klimatet, kontakta oss! Avslutar Thomas Stenholm.