Satsning på klimat, förskola och arbetsmarknad i V, S och MP:s gemensamma budgetförslag för 2020

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet de gröna presenterar sitt budgetförslag för 2020, med fokus på förskolan, klimatet och Järfälla som arbetsgivare. Särskilt lovade vi och de borgerliga partierna att barngrupperna skulle minska. Än har vi inte sett några konkreta insatser från det borgerliga minoritetsstyret. Nu levererar vi genom höjd barnpeng och en riktad satsning.

Den enskilt största satsningen i den rödgröna budgeten ligger på förskolans område. Förutom en höjd förskole- och grundskolepeng så lägger vi 14 miljoner på riktade insatser inom förskolan. Dessutom satsar vi ytterligare 8 miljoner för att öka likvärdigheten genom riktade satsningar för våra skolor och förskolor. Vilket inte minoritetsstyret gör.

– Vi håller vårt vallöfte om minskade barngrupper. Vi höjer grundskolepengen och förskolepengen, och gör den största satsningen på förskolan. Vi lägger 14 miljoner som riktas direkt till fler kollegor, bättre arbetsmiljö och minskade barngrupper i förskolan, säger Eva Ullberg (S), kommunalråd i opposition, och fortsätter, vi var många partier som i valet lovade minskade barngrupper, och nu går vi från ord till handling. Stolt kan jag säga att vi lägger betydligt mer resurser till förskolan än det borgerliga minoritetsstyret. Vi vill minska barngrupperna och förbättra arbetssituationen.

Förra mandatperioden var Järfälla banbrytande i klimatområdet, med bland annat en egen lokal koldioxidbudget. Men sedan valet har minoritetsstyret låtit den kunskapen samla damm på en hylla. Nu räddar vi koldioxidbudgeten från högerstyrets papperskorg och sätter den i bruk i en ny klimatfärdplan. Så att den kan gå från ord till handling investerar vi 50 miljoner på ett lokalt klimatkliv, och dessutom finansierar en snabb implementering av kommunens cykelplan.

– När en enig forskarkår ger oss några få år att agera, och unga demonstrerar på gatorna, då är det klart att Järfälla ska göra sin del. Vi satsar 50 miljoner på ett lokalt klimatkliv. Med den rödgröna budgeten sätter Järfälla återigen på sig ledartröjan, säger Amanda Palmstierna (mp), kommunalråd i opposition.

Det borgerliga minoritetsstyret skär ner med över 30 procent på resurserna för arbetsmarknadsinsatser. I en tid när kostnaden för försörjningsstöd och otryggheten ökar är det oansvarigt och fel väg att gå. Vi gör därför en rad viktiga satsningar för att människor ska vara i arbete. Vi lägger 7 miljoner till arbetsmarknadsåtgärder och bibehåller välfärdsjobben. Dessa medel har minoritetsstyret skurit bort utan en tanke på risken att låsa fast människor, som kan och vill jobba, i försörjningsstöd. Vi återinför sommarjobbsgarantin för ungdomarna och satsar 5 miljoner på kompetensutveckling för kommunens anställda.

– Självklart ska vi inte skära ner på välfärdens viktigaste resurs, vår personal. Vi behöver medel till kompetensförsörjning och bättre arbetsvillkor. Vi vill minska konsultkostnader och anställa människor inom kommunen, det är viktiga åtgärder för personalen men även en vinst för Järfällas skattebetalare, säger Bo Leinerdal (V), kommunalråd i opposition.

Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiets budget i korthet:

Skola

• Satsningar på minskade barngrupper och förbättrad arbetsmiljö i förskolan (14 miljoner)
  • Satsning på elevhälsan (3 miljoner)
  • Satsning socioekonomisk fördelningsmodell (8 miljoner)
  • Skolpengen höjs
  • Förskolepengen höjs

Klimat

• Klimatkliv för Järfälla (investering om 50 miljoner fördelade över två år)
  • Investeringar i gång och cykelinfrastrukturen (30 miljoner)
  • Järfällas banbrytande koldioxidbudget sätts i bruk via en ny klimatfärdplan.
  • Pop-up återbruk

Arbetsmarknad och en attraktiv arbetsgivare

• Kompetensmedel för Järfällas anställda (5 miljoner)
  • Sommarjobbsgarantin återinförs (2,2 miljoner)