Tydliga ideologiska skillnader i debatt om sommarjobb för unga

Minoritetsstyret, med stöd av SD, drar ner på antalet sommarjobb till Järfällas ungdomar med två tredjedelar. 1 175 ungdomar som sökt jobb får nu inte chansen till en första kontakt med arbetslivet. Erfarenheter visar att sysslolösa ungdomar löper större risk att hamna i destruktiva miljöer, där tröskeln in till den kriminella världen är låg. Med anledning av detta ställde Vänsterpartiets gruppledare Bo Leinerdal följande frågor till kommunstyrelsens ordförande, Emma Feldman (M), vid måndagens sammanträde i kommunfullmäktige:

– Varför skära ned på sommarjobben som hjälper unga in på arbetsmarknaden?

– Finns några planer för de ungdomar som riskerar att gå helt sysslolösa under sommarlovet?

– Har det gjorts en social konsekvensanalys av beslutet som allmänheten och kommunfullmäktige kan få ta del av?

Så, vad hade Emma Feldman för svar på frågorna? Jo, anledningen till att skära ned på sommarjobben är att ”ungdomarna både behöver lära sig förutsättningarna med ett jobb och att passa tider men många behöver även lära sig hur man söker ett jobb och att det är en viktig del av ansökningsprocessen.”

I debatten gavs det besked till de ungdomar som sökt men inte fått sommarjobb att vända sig till arbetsförmedlingen. Där fanns i maj 498 sommarjobb i Stockholms län och ett (1!) sommarjobb i Järfälla att söka. Företrädare från Liberalerna menade att den tidigare sommarjobbsgarantin var att ”curla” ungdomarna! Och KD ansåg att när sommarjobb erbjöds alla ungdomar var det ”studiebesök”!

Debatten visade tydliga ideologiska skillnader mellan oss rödgröna som anser att det är en viktig kommunal uppgift att aktivt bidra till att de ungdomar som vill erbjuds en första kontakt med arbetslivet genom sommarjobb, till skillnad från det borgerliga minoritetsstyret som tycker det är viktigare att ett fåtal ungdomar lär sig passa tider medans de som inte får ett sommarjobb tidigt får känna på hur det är att bli nekad jobb, säger Bo Leinerdal.