Läget i valstugan?

En solig lördag vid valstugan på Riddarplatsen och bara en dryg vecka kvar till Europaparlamentsvalet. Mycket folk som är i farten, torghandeln pågår för fullt intill. Jag passar på att kolla läget med Mia, Johanna och Jian som står i valstugan på lördagseftermiddagen. Övriga partier har redan stängt igen sina containrar. Aktivister från Vänsterpartiet ger inte upp så lätt. För Jian är det första gången hon står i valstugan med det märks inte. Hon delar material och pratar med förbpasserande. Hur går det, frågar jag. Bra, svarar alla tre. Det har varit en del intressanta samtal. Folk ställer bra frågor. Johanna berättar om ett par som kom och ställde en hel del detaljerade frågor. Efter ett tag kom de tillbaka och sa ”Ni hade de bästa svaren av alla partier så vi kommer att rösta på er”. Johanna och Mia har varit på plats tidigare i veckan och tycker det har varit bra stämning tidigare pass också. Det känns meningsfullt att vi har valstugan, menar de.

Nu ska det bli sämre väder, men trots det hoppas vi på att det blir fler bra samtal på torget kommande vecka.

Thomas S.