Panta mera

En hel del pantburkar och flaskor hamnar i kommunens papperskorgar. Att de eldas upp är slöseri med värdefulla resurser och energi. En stor del av dem räddas sannolikt från att eldas upp av människor som letar efter burkar och flaskor som de kan panta. Det är bra. På den modell av papperskorgar som finns på många platser runt om i kommunen finns ett lock som måste fällas upp. Tyvärr lämnas locket ofta öppet och då är fåglar och vindpustar där och sprider ut det som kastats så det snart ser ut som på bilden nedan.

I exempelvis Solna kommun har de papperskorgar som är försedda med ett separat rör för pantburkar/flaskor. Det bör vi testa i Järfälla också för att nedskräpningen ska minska och så att vi undviker att elda upp viktiga råvaror som kan återanvändas.  Vi har därför lämnat in en motion till kommunfullmäktige om att vi vill se ett försök där ett antal papperskorgar antingen förses med ett separat rör för pant eller byts ut mot en modell som är försedd med det från början.

Länk till motionen.