Global Strike For Future, 15 mars

För bara sex månader sedan var Greta Thunberg en okänd femtonåring, när hon inledde en ensam skolstrejk för klimatet utanför riksdagshuset. Idag, fredag 15 mars, samlas ungdomar och vuxna på minst 1769 platser fördelat på 112 länder för Global Strike For Future. I Bryssel, Amsterdam och andra platser har tiotusentals ungdomar följt i Gretas spår och skolstrejkat för  klimatet. Här har det hittills varit relativt få ungdomar deltagit i manifestationerna. Kanske blir morgondagen starten för ett större ungdomsdeltagande. En del tycker att ungdomarna ska vara i skolan i stället för att strejka. Men då vuxenvärlden fortsätter att visa en oförmåga att lösa klimatfrågan och ungdomarna är för unga för att rösta är skolstrejker det vapen de har.

Ett ekonomiskt system som baseras på ständig tillväxt har lett fram till den situation vi befinner oss i nu. Lösningarna finns givetvis inte i att fortsätta som tidigare. Nu krävs radikal klimatpolitik med bindande regler och mål och där de som skitar ner mest betalar mest. Och de som skitar ned mest är de som rikast. Den rikaste tiondelen står för ungefär hälften av världens utsläpp. Om denna tiondel sänkte sina utsläpp till EU-genomsnittet skulle utsläppen globalt minska med en tredjedel.

Kom och manifestera på Riddarplatsen idag mellan kl. 12-14 för en framtid för våra barn, barnbarn och kommande generationer. Det är en partipolitiskt obunden manifestation som i rimlighetens namn borde intressera alla med lite självbevarelsedrift, oavsett partifärg.