Vi vill ha en tidssatt handlingsplan för att minska barngrupperna storlek

(Bilden ovan från utdelning av frukostpåsar på Internationella kvinnodagen)

Idag, på Internationella kvinnodagen, vill vi särskilt uppmärksamma arbetsmiljön för två kvinnodominerade yrkesgrupper – förskollärare och barnskötare. Vi oroas över de konsekvenser som det borgerliga minoritetsstyrets politik får för Järfällas skolor och förskolor. Den nu gällande budgeten innebär i praktiken att barngruppernas storlek ökar och personaltätheten minskar.

Förskollärare – ett yrke med 97% kvinnor – toppar statistiken över stressrelaterade sjukskrivningar. Enligt en undersökning från Lärarförbundet anser 7 av 10 förskollärare att för stora barngrupper är det enskilt största arbetsmiljöproblemet. Barngrupperna i Järfälla är större än vad Skolverkets riktlinjer anger och ligger över rikssnittet. Det duger inte. Vi vill ha en tidssatt handlingsplan för att minska barngrupperna storlek. Detta förutsätter både riktade satsningar i investeringsbudgeten, för att anpassa förskolornas lokaler, samt en höjning av elevpengen. För oss är det här en jämställdhetsfråga!

Eva Ullberg – kommunalråd och gruppledare Socialdemokraterna Järfälla
Bo Leinerdal – kommunalråd och gruppledare Vänsterpartiet Järfälla