Vem ska få undervisa våra barn?

Barn- och ungdomsdirektören samt en utredare har den 20 november 2018 lagt ett förslag till beslut om att låta Tellusbarn AB ta över driften av förskolan Piazzan i Kallhäll, en förskola med plats för 100 barn[1].

Ägaren, liberalen Bijan Fahimi, öppnade 2007 Tellusbarn AB:s första förskola i Rinkeby och kort därefter öppnades en förskola i Nacka. År 2014 låg vinstsumman på 11,3 miljoner skattekronor. Var kommer dessa pengar ifrån?

Uppdrag granskning[2], bland andra, uppmärksammade Hälsans förskola (Tellusbarn), och  hälsoprofilen ”en hälsosam start i livet”. Barnen fick äta knäckebröd och dricka vatten. Barnen utan tänder ska ha fått ”tugga med gomen”. Den förskolan fick sedan läggas ner. Namnet Tellusbarn AB tillkom efter denna negativa publicering samt nedläggning av förskolan i Nacka, år 2014[3]. En googlesökning på Hälsans förskola[4är tillräcklig.

Dessa vill Barn- och ungdomsdirektören tillåta bedriva förskoleverksamhet i vår kommun, skattefinansierat. Vi i Vänsterpartiet ser allvarligt på detta och ställer frågan till direktören och utredaren; hur tänkte ni där? För oss är det givet att aktiebolag med vinstintresse inte har i vårt skolsystem att göra. För oss är det självklart att varenda avsatt skattekrona ska användas till att finansiera förskolans barn, personal och verksamhet och inte plockas ut som vinst till aktieägarna.
En röst på Vänsterpartiet Järfälla är alltid en röst på barnen.

Mia Söderlind och Christoffer Hörnhagen
(Barn- och ungdomsnätverket i Vänsterpartiet Järfälla)

[1] https://www.jarfalla.se/download/18.770d4e801672b3582f5cbb75/1542969699892/09-Ansokan-om-godkannande-att-bedriva-forskola-Tellusbarn-i-Sverige-Barn-och-ungdomsnamnden-2018-12-06.pdf

[2] https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/knackebrod-och-vatten