Genustrams eller kvinnochans?

Genusflum, säger KD[1]. SD i Stockholm vill stoppa genuspedagogiken[2]. Ändå så finns det fortfarande stora könsklyftor i samhället där männen sitter på makten, på kvinnors bekostnad. Hur ska vi närma oss ett jämställt samhälle utan genuspedagogik och genusforskning?

Idag är det den 25 november 2018, Internationella dagen mot mäns våld mot kvinnor. Fortfarande dör ca 13 kvinnor per år på grund utav mäns våld. Senaste året har 8 kvinnor dött. Vänsterpartiet tror på att öka jämställdheten för att komma till sans med det strukturella våldet män brukar mot kvinnor.

Genom att lära barnen, redan i förskolan och skolan, att sätta ord på samt hantera sina känslor, ta ett nej, diskutera, argumentera, lösa konflikter och ännu mer… på samma villkor, hoppas vi att pojkar och flickor ska närma sig varandra. Det är inte okej att pojkar slåss för att lösa konflikter och utöva makt, precis som flickor behöver dom få en chans. En chans att lära sig uttrycka sig utan att ta till våld. Genom att dra in på genuspedagogik och genusforskning minskar vi både mäns och kvinnors chans till jämlikhet.

Vänsterpartiet Järfälla har flera förslag för att komma till rätta med detta enorma samhällsproblem. Arbetet för att stoppa våldet och ge våldsutsatta skydd och stöd måste därför ske utifrån insikten om att våldet har sina rötter i den rådande samhällsstrukturen där män är överordnade och kvinnor är underordnade. Vänsterpartiet Järfälla vill inte se mer trams, mer genuspedagogik, en kvinnochans. Vänsterpartiet Järfälla anser att:

• Det måste införas en handlingsplan mot sexuellt våld.
  • Feministiskt självförsvar ska inkluderas i skolans undervisning.
  • Kommunen behöver arbeta fram en handlingsplan för att bryta rådande maskulinitetsnormer.
  • Kvinnojourerna i Järfälla måste få ökat ekonomiskt stöd och långsiktiga villkor.

Mia Söderlind
Vänsterpartiet Järfälla

[1] https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kristdemokraterna-om-foreskoleforslaget-genusflum

[2] https://stockholmsstad.sd.se/utbildning-och-barnomsorg/