Vänsterpartiet accepterar inte flytten av BUP

BUP, Barn- och Ungdomspsykiatrin, i Jakobsberg flyttar till Sundbyberg. Orsaken är att lokalerna på Hästskovägen ska renoveras och verksamhetsledningen säger sig inte hitta någon annan lokal i Jakobsberg. Detta skulle ha nått politiker och kommuninvånare, som inte har kontakt via BUP, på annat sätt än artiklar i lokaltidningen. Oavsett diagnos, utifrån varje barns och ungdomars situation, så är denna flytt förödande och inte en konstruktiv lösning. Här skulle en kommunikation mellan kommun och landstinget skett, så att informationen hade nått kommunpolitikerna. Då hade situationen sett annorlunda ut.

Med rätten att söka öppenvård var som helt i landet är det troligt att de boende i Sundbyberg söker sig till BUP mottagningen där och att resurserna inte räcker. Sundbybergs BUP- mottagning ligger i Solna. Detta går helt emot det som forskningen som säger att vi måste utöka och öppna upp, så att BUP blir mer tillgängligt för barn och ungdomar. En lösning som går i linje med forskningen är att det behövs en BUP mottagning både i Järfälla och Upplands-Bro.

Vänsterpartiet anser att det är barn och ungdomars situation och upplevelse som är det viktigaste och vi kommer att arbeta för att öka deras psykiska hälsa.