Vi behöver vara rädda om varandra och ta hand om vår demokrati.

Vi fortsätter att presentera några av våra nya medlemmar. Eller som i det här fallet, Maria som varit medlem i några år men först nu hittat lite tid att vara aktiv.

Berätta lite om dig själv.

Jag heter Maria Nyman, är 43 år gammal och bor i Kallhäll med min man och våra två barn. Jag arbetar just nu som utredare/projektledare på universitetskanslersämbetet, är i grunden historiker och har bland annat arbetat som universitetslärare inom lärarutbildning.

Varför gick du med i Vänsterpartiet?

Jag har varit med i Vänsterpartiet sedan 2014, men har i stort sett alltid varit vänsterpartist. För mig representerar vänsterpartiet den tydligaste rösten för alla människors lika värde. I dag är den rösten viktigare än någonsin. En väl utbyggd välfärd där vi gemensamt tar hand om varandra och ger varandra möjligheter att utvecklas och bidra i samhället efter vår förmåga, representerar frihet för mig. Att vänsterpartiet har varit så tydligt i sitt ställningstagande mot rasism, mot privatiseringar, vinster i välfärden och mot utförsäljningar av allmännyttan, tycker jag är glädjande och så hoppas jag att arbetet framöver fortsätter.

Vad tycker du vi ska fokusera på nu såhär efter valet?

Jag tycker att fokus bör ligga på att skapa möjligheter till möten mellan människor. Vi behöver vara synliga och tillgängliga på många olika platser i kommunen och arbeta för minskade klassklyftor, mot rasism och för en välfungerande välfärd. En akut fråga är bostadsbristen, både bland de unga och bland alla de som inte har möjligheter att ta dyra lån. Unga människor måste kunna ha råd att flytta hemifrån! Att det även blir allt vanligare att sambos och gifta par inte kan separera på grund av bostadsbristen är ytterligare en baksida av det eftersatta bostadsbyggandet. Här har vänsterpartiet i Järfälla en viktig uppgift framför sig.

Hur ser du på samhällsutvecklingen?

Det finns just nu mycket att oroas över, men också en hel del att glädjas över. Jag är oroad över miljön och den klimatkris vi befinner oss mitt i. Det är så mycket som behöver göras och det är bråttom! Vänsterpartiet behöver visa hur klimatkrisen och miljöförstöringen hänger samman med det nuvarande ekonomiska systemet och hur det finns andra sätt att leva som inte har samma skadliga påverkan på planeten. Här behövs tydliga exempel på vad vi kan göra för att minimera skadorna. Vad jag gläds över är att det trots klimatkris, en ökad främlingsfientlighet och klassklyftor, finns så många människor som är beredda att kämpa för gemensamma värden och som tror på det demokratiska, öppna, toleranta samhälle vi faktiskt i grunden är. Jag ser ljust på framtiden, men är samtidigt medveten om att vi lever i en tid då allt kan tas ifrån oss. Vi behöver vara rädda om varandra och ta hand om vår demokrati.

Jag vill arbeta med flera av dessa frågor I vänsterpartiet Järfälla och jag hoppas att vi kan hitta sätt att få ännu fler människor att bidra och engagera sig lokalt. Bara på så sätt kan vi föra en politik som verkligen gör skillnad.