Hur röstar du i morgon?

Vem är svensk? Vem passar in?

Igår visade Jimmie Åkesson SD:s sanna agenda i Partiledardebatten. ”Man måste ställa sig frågan varför det är så svårt för de här människorna att få ett jobb – jo för de är inte svenskar, för de passar inte in i Sverige och då är det svårt att få jobb”.

För 8 år sedan hade detta varit ett otillåtet yttrande, idag är det normaliserat. Det är som att samhället blivit smittat, vi har sakta vant oss vid dessa utlåtanden och viftar bort det. Vardagsrasismen är implementerat i samhället, i den politiska debatten, överallt. En röst på Vänsterpartiet är däremot alltid ett ställningstagande mot rasism och främlingsfientlighet.

I Vänsterpartiets Sverige är inte en arbetare vad som definierar en svensk, i vårt Sverige är vi stolta över att ha byggt upp en välfärd på solidaritet, en välfärd för alla svenskar, oavsett om man lyckats komma ut i arbetet eller fastnat i social utsatthet. Att vara arbetslös kräver andra åtgärder än utvisning. I vårt Sverige står den enskilda människans rättigheter i centrum. En nyckel för att komma i arbete i Sverige är språket, därför vill vi ha SFI från dag ett, så att alla människor som kommer till Sverige kan skaffa sig en utbildning och ett värdigt arbete, istället för ett ”enkelt jobb” med låg lön.

Imorgon är valdagen. Under fredagen gjorde Jimmie Åkesson detta till ett värdegrundsval. Vilket Sverige vill du leva i? Ett samhälle byggt på klassförakt och rasism? Eller ett samhälle där alla räknas och vi tar hand om varandra? Jag själv vet. För mig är det glasklart. I Vänsterpartiets Sverige är alla lika värda. Om du lyckats få en hög lön eller inte kan och får inte vara vad som avgör varken din status i samhället eller ditt medborgarskap. Imorgon är det val. Jag röstar för ett Sverige där alla räknas, där alla är lika värda. Hur röstar du i morgon?

Mia Söderlind
Vänsterpartiet Järfälla