Riv inte bostäder, bygg!

Vi kommer inte att lösa något med att riva och sälja en del av husen på Snapphanevägen som Centerpartiet föreslår.
Att riva uppemot 90 lägenheter och ersätta med 4-5 radhus innebär att antalet bostäder i Järfälla minskar.
Det är tråkigt att Centerpartiet gör gemensam sak med Sverigedemokraterna och Liberalerna som också vill stoppa eller minska bostadsbyggandet i Järfälla. Idag tar det ca 10 år att få en bostad i Stockholmsregionen. I Järfälla
står ungefär 5 000 i kö för en bostad.

Istället för att riva vill Vänsterpartiet bygga ett Järfälla som präglas av mångfald och trygghet. Vi vill bygga hyresrätter i segregerade villatäta områden. Alla ska kunna få vara
delaktiga i en framtida Järfälla som öppnar upp för möten över klassgränser för att skapa gemenskap och då minska
den växande främlingsfientligheten. Det är den enda vägen att gå för att minska klasskillnaderna mellan kommundelarna.

Med de pengarna från reformerna som Vänsterpartiet fått igenom i Riksdagen kan kommunen starta en renovering över hela Söderhöjden då det är ett extremt eftersatt område och har varit det i många år. Hela området behöver få en rejäl statushöjning och framför allt allmännyttans hyresrätter. Tryggheten kommer genom med att vi höjer hyresrättens status och ser se över yttermiljön i området med mer belysning, öppna områden och bättre planerade parker.

Järfälla ska vara tillgängligt för alla, inte bara de rikaste.

Annica Nilsson, kandidat till kommunfullmäktige för Vänsterpartiet