Reservation mot kommunstyrelsen beslut att inte lyssna på kvinnojourens behov

Kommunstyrelsens sammanträde den 28 maj avslog Vänsterpartiets förslag om att kvinnojouren i Järfälla ska erhålla ett ökat föreningsbidrag för 2018 och att kommande budgetförhandlingar garantera kvinnojouren en långsiktig hållbar utveckling. Vänsterpartiet har genom åren drivit på för att förbättra villkoren för kvinnojouren. Under förra hösten uppmärksammades, genom #metoo-kampanjen, mäns våld och sexuella trakasserier mot kvinnor. Tusentals kvinnor delade med sig av sina erfarenheter av att utsättas för sexuella trakasserier, våld och övergrepp av män i sin närhet eller i det offentliga rummet. I dess spår har trycket  på den ideella kvinnojouren i Järfälla ökat.

Inför 2018 ansökte de om ett ökat ekonomiskt stöd från Järfälla kommun för att klara den ökade verksamheten. Svaret blev oförändrat stöd. Mot denna bakgrund tog vänsterpartiet initiativ för att kommunstyrelsen skulle gripa in och medge ett ökat stöd. Svaret från kommunstyrelsen blev att se över hur lokalbehovet kan täckas och att behovet av långsiktig finansiering av verksamheten ska beaktas i kommande budgetarbete.

Vänsterpartiet anser att det är allvarligt att Järfälla kommun samtliga partier inte lyssnar på kvinnojourens berättigade krav att redan under 2018 erhålla ett ökat stöd för sin verksamhet. De gör en stor samhällsinsats för att stödja och skydda utsatta kvinnor. De gör en stor mänsklig insats som dessutom spar pengar åt Järfälla kommun.

Vänsterpartiets Bo Leinerdal, ledamot i kommunstyrelsen, reserverade sig mot att densamma avslog Vänsterpartiets förslag som lyder:

Mot bakgrund av kvinnojourens utökade verksamhet föreslår undertecknad

1. att kvinnojouren i Järfälla erhåller ett ökat föreningsbidrag för 2018. Det kan finansieras genom att anvisa medel för volymökning och/eller genom att använda delar av det ökade anslaget till föreningsstöd som kommunfullmäktige beslutade i december.
  2. Att i kommande budgetarbete garantera kvinnojouren en långsiktig hållbar utveckling för deras verksamhet genom ett flerekonomiskt ekonomiskt stöd.