Spela på människors rädsla och fiska röster i grumligt vatten

Med bestörtningen ser vi nu hur de borgerliga partierna, M, KD och L, i Järfälla närmar sig det bruna ytterlighetspartiet SD. Vi har i vår kommun hittills haft en bred samsyn om vikten av att på ett värdigt sätt ta emot människor som flyr ifrån krig och förtryck. Järfällaborna har genom frivilligarbete och genom att skänka kläder, leksaker med mera visat sitt stora engagemang. Ett av problemen har varit och är bristen på bostäder. Dels för nyanlända och dels för ungdomar och studenter. Att vi har cirka 5 000 människor i bostadskö i Järfälla är resultat av 8 års borgerlig passivitet. Istället för att bygga bostäder utfärdade de ett förbud för det kommunala bostadsföretaget JHAB att bygga hyresrätter och sålde ut 600 hyresrätter till bostadsrätter. När nu bostadskrisen är akut och tillfälliga modulbostäder föreslås byggas i Barkarby och Kallhäll så vill dessa partier tillsammans med SD stoppa det. I ett flygblad går M ut med budskapet att stoppa modulbostäderna i Kallhäll. De undanhåller information om att dessa bostäder är avsedda både för nyanlända, studenter och ungdomar.

Något alternativ för att snabbt lösa bostadskrisen har de inte. Deras lösning är att säga nej till konstruktiva förslag. Därmed vill de spela på människors rädsla och fiska röster i grumligt vatten. Istället behöver vi en lugn och sansad dialog för att erbjuda nyanlända ett värdigt mottagande och ge våra ungdomar och studenter möjlighet att få en bra och billig första bostad.