Klimatmöte och presidentval i USA, hopp och förtvivlan?

Det har rapporterats väldigt lite från FN:s klimatmöte i Marrakech, Marocko. Efter förra årets möte i Paris då det fattades beslut om ett nytt klimatavtal, så pågår årets möte mer i skymundan. Den här gången handlar det om förhandlingar kring Parisavtalets genomförande. Hitta sätt att kunna följa upp ländernas klimatåtaganden. En viktig fråga gäller även stöd till utvecklingsländernas klimatarbete. De utvecklade länderna har förbundit sig att bidra ekonomiskt och de utlovade 100 miljarder dollar finns i stort sett i hamn, men det kommer behövas mycket mer än så.

Parallellt med dessa förhandlingar har USA valt en klimatförnekare till president, som lovat att riva upp klimatavtalet. Vad det blir av detta återstår att se. Det är inget som görs i en handvändning. Men det är ytterst olyckligt att en person med den inställningen väljs till en sådan position när världen egentligen behöver långt mycket mer än vad som görs för att rädda klimatet för mänsklighetens fortlevnad. Han har även värvat röster med att lova att öppna upp nedlagda kolgruvor, vilket också vore ytterst olyckligt och allt annat än en långsiktig lösning. Det går inte att backa bandet och använda gamla och ohållbara metoder och tro att det ska göra USA stort igen. Det är att utnyttja fattiga, arbetslösas situation för att vinna röster.

Det är lätt att känna en stor pessimism, eller rent av uppgivenhet. Men oavsett vad USA:s blivande president, i sin ovilja att se sanningen, hittar på för att fördärva klimatet så är det viktigt att det inte stoppar resten av världen kämpar på för att rädda klimatet. Till och med ännu viktigare. Även på kommunal nivå måste vi alla bidra och vi kan göra så oerhört mycket mer än vi gör. Vi vet väldigt väl vad som är dåligt respektive bra för att rädda klimatet. Vi kan lätt åstadkomma stora utsläppsminskningar om bara de nödvändiga besluten fattas. Vänsterpartiet har en mängd förslag för att ställa om till ett hållbart levnadssätt, att leva inom de ramar som klimat och ekologi sätter upp, och hur vi fixar ekonomin för att möjliggöra detta i rapporten ”Politik för en rödgrön omställning”.

Är du intresserad av klimat- och miljöpolitik och känner att nu är det dags att gå från tanke till handling, kontakta oss och bli en del av vårt klimat- och miljönätverk.

ekoeko_banner