Bli aktiv

Du behövs i Vänsterpartiet! Man kan förändra världen men inte ensam. Varje medlem är viktig för att åstadkomma ett rättvist och jämställt samhälle och en ekologiskt hållbar värld.

Det vi gör i Vänsterpartiet beror på dig som är medlem. Aktiviteterna och arbetet utgår från dig.

Här följer förslag på hur du kan vara aktiv i Vänsterpartiet Järfälla.

Gå med i någon av våra temagrupper
Vi har tre temagrupper som fokuserar på klimat/miljö, välfärd och antirasism. Medlemmarna i grupperna träffas ungefär en gång i månaden och fördjupar sig inom respektive område genom att till exempel bjuda in intressanta gäster, göra studiebesök, genomföra studiecirklar. De ordnar utåtriktade aktiviteter för att informera allmänheten och är med och påverkar partiets politiska frågor genom att skriva motioner till kommunfullmäktige.

Kom på medlemsmöten
Vi har olika teman och bjuder in intressanta gäster. Träffa och diskutera aktiviteter och politik med partikamrater i föreningen under trevliga former.

Var med på utåtriktade aktiviteter
Var med och prata politik och dela ut material på någon av våra utåtriktade aktiviteter. En lördag i månaden har vi Röd lördag på någon plats i kommunen, delar ut flygblad om något aktuellt, eller pratar med människor om frågor de tycker är viktiga. Det går utmärkt att vara med även som ny medlem. Det finns alltid någon som varit med innan som kan ge stöd och hjälpa till att svara på frågor.

Hjälp till att arrangera och med praktiska saker
För att kunna genomför aktiviteter behövs mycket planering och praktiskt arbete. Det kan handla om att planera en aktivitet, boka lokal, boka talare/föreläsare, inköp, fixa kaffe/te/mackor, transportera saker, ställa i ordning och plocka undan vid arrangemang, affischering. Under ett arrangemang kan det behövas hjälp med att dela ut material, servera fika och prata med folk.

Sprida vår politik och aktiviteter i sociala medier
Gilla oss gärna på facebook och dela våra aktiviteter.

Bidra med kunskap och idéer
Alla har vi värdefulla kunskaper, tankar och idéer . Håll dem inte för dig själv utan dela med dig av dem till de som företräder partiföreningen och partiet i kommunen!

Hör av dig till oss!