Maratonmöte om budgeten

I måndags den 15 december antogs budgeten i Järfälla kommunfullmäktige för nästa år. Vänsterpartiet stödde i huvudsak s-c-mp-budgeten men hade tilläggsförslag. Sverigedemokraterna (SD) hade före mötet hotat med att begära sluten omröstning på varenda personval, vilket kunde ha medfört att budgetmötet inte hann avslutas. Mötet började kl 14.00 och slutade först kl 02.00 på natten.

Bo Leinerdal

När SD började begära sluten omröstning så sa Bo Leinerdal (v) att alla merkostnader för den extra övertiden skulle Vänsterpartiet skänka till den antirasistiska föreningen EXPO, ett hatobjekt för SD. Det handlade om kanske 5 000 kr beroende på hur långt mötet blev. Det tog skruv. Efter två slutna omröstningar lade SD ned sitt hot.

Diskussionen på budgetmötet blev bra. Skillnaden mellan partierna blev tydliga. I budgeten fanns ett förslag om ökat flyktingmottagande och den frågan blev det stor diskussion om. Hamid Nakhaeizadeh (V) berättade i ett engagerat inlägg, som drog ned applåder, om sitt liv och hur han betalt skatt i många år och att det blivit en ren vinst för det svenska samhället. Annica Nilsson höll brandtal både om att stödet till Järfällas kvinnojour Stina måste öka och att V vill ha en utredning om en försöksverksamhet med sex timmars arbetsdag.

Bo Leinerdal, gruppledare för V-gruppen, inledde gruppledardebatten i början av mötet genom att säga så här:

-Vår vision är det mångkulturella samhället. Det vill säga ett samhälle som är välkomnade, som ser mångfald som en tillgång som

Hamid Nakhaeizadeh

är nödvändig för utveckling. Det är i mötet med olikheter som utveckling skapas. Det är vår historia ett levande bevis på.

• Vad vore våra lussebullar utan saffranet som kommer från bla. Iran? Vad vore pepparkakorna utan alla exotiska kryddor som hämtats från Asien? Vad vore kanelbullen utan kanel och kardemumma?

Bo Leinerdal, sa bland annat att budgetförslaget kring arbetslösheten borde kompletteras med en ungdomsgaranti. Ingen ungdom i Järfälla ska gå utan arbete, praktik eller utbildning. Bo fortsatte och sa att vi ser ett tydligt samband mellan kvalitet i omsorgen och antalet händer i vården. Vi ser också brister i dagens äldreomsorg och vill därför anslå ytterligare 10 miljoner kronor dit. Det skulle ge mer personal men också en utevistelsegaranti, så att inte de gamla bara blev sittande på sina rum.

En annan fråga som Annica Nilsson (V) tog upp på mötet var behovet av mer pengar till kvinnojouren:

• 500 000 kr i ökade insatser till kvinnojouren i kommunen är mycket bra placerade pengar. Vinsten är att vi kan nå lite längre
    foto Annica Nilsson
    Annica Nilsson

för de utsatta kvinnorna. För kommunen är inte 500 000 kr en stor summa men för kvinnojouren handlar det om mycket pengar.För pengarna går till de kvinnor som har sämst status i samhället. Slagen, den fysiska misshandeln skapar blåmärken som bleknar. De psykiska slagen skapar lagar som tar ifrån kvinnan sin rätt till sitt jag. De läker aldrig helt och fullt ut. Ju, snabbare vi kan hjälpa dessa utsatta kvinnor ju, färre blir de psykiska slagen mot deras själ.