V: Staten bör ta över ansvaret för personlig assistans

Igår kväll anordnade V Järfälla tillsammans med Neuroförbundet Järfälla Upplandsbro ett offentligt samtal om funktionshinder. Mötet var på Jakobsbergs bibliotek och inleddes av Lasse Lemon, ordförande i Neuroförbundet Järfälla Upplandsbro.

Lasse fick MS 1994 och har suttit i rullstol sedan dess. När han berättade på jobbet att han hade en kronisk sjukdom fick han sparken. Det kändes rätt hårt förstås. 1994-95 kom LSS, lagen som ger funktionshindrade rätt till personlig assistans. Lasse har haft assistans sedan 2006.

• Det som är tokigt är att de timmar man fått omprövas av Försäkringskassan vartannat år. Vi som har kroniska sjukdomar blir ju inte bättre och omprövningen skapar oro och nervositet. Försäkringskassan kan ge 20 timmar i veckan men när omprövningen sker kan alla timmar dras in, ganska godtyckligt och för att Försäkringskassan vill spara pengar. Om man blir sjuk efter fyllda 65 år kan man inte få personlig assistans, det är en annan orättvisa.

Därefter tog Ted Wright (S) och Maria Mattsson (L), båda politiker i Järfälla Socialnämnd, plats på scenen och fick svara på frågor som Lasse Lemon ställde. Här lite ur den diskussionen:

Maria Mattsson: Försäkringskassan gör en hårdare bedömning idag men kommunen får går in och stötta upp och betalar mer än tidigare. På frågan om det finns tillräckligt med ramper och hissar för rörelsehindrade svarade Maria att frågan diskuterats i Tillgänglighetsrådet. Men jag tror att det finns ramper på alla skolor i Järfälla. Fungerar bostadsanpassning bra i Järfälla? Maria: Det är färre i Järfälla som får bostadsanpassning än i andra kommuner och rutinerna behöver ses över. Ofta sker bostadsanpassningen utan dialog med den funktionshindrade.

Ted Wright: Bostadsanpassning sköts av tjänstemännen, inte av politikerna. Ofta handlar det om enklare åtgärder som att ta bort trösklar. När det gäller personlig assistans så kan inte kommunen dra ner, för då blir det överklaganden och besluten omprövas ofta. När det gäller bostadsanpassningen så fungerar det bra vid nybyggnation och ombyggnation av gamla lokaler. Men det skulle behövas en inventering och en åtgärdsplan för bostadsanpassningen. När det gäller tillgänglighet till skolor så har en del friskolor trånga lokaler som ej är anpassade till funktionshinder. Det är inte bra. Forskningen är viktig för att komma tillrätta med olika funktionshinder. Bland annat lär saffran vara en bra ingrediens för att hålla hjärnan i bra skick. De senaste 10-15 åren har man blivit bättre på att diagnostisera flera sjukdomar, bland annat autism.

Lasse Lemon i kretsen av vänsterpartister i valrörelsen för 1 år sedan

Sen var det dags för Karin Rågsjö, riksdagsledamot (V): Som funktionshindrad ska man ha stöd av samhället. Man ska inte bara överleva utan ha ett fullvärdigt liv och ett jobb. Idag är det bara 55 procent av de funktionsnedsatta som har jobb. Att personlig assistans omprövas efter två år gör folk utsatta. Det borde ses över och förändras. Men det är väldigt många små privata assistansbolag idag på marknaden och hela två miljarder av avsatta pengar går inte till assistans utan försvinner. Vi vill utreda att staten tar över huvudmannaskapet för LSS. Och Sverige som pytsar ut 99 miljarder till jobbskatteavdrag och även till ROT och RUT måste ha råd att ta över ansvaret.

• Det finns pengar i Sverige men på fel ställen, avslutade Karin Rågsjö.