Kan man leva med funktionshinder?

Rubriken är provokativ. Det är klart att man kan. Men om man inte får stöd av samhället så blir livet mycket svårare. Det gäller alla slags funktionshinder. Hur fungerar detta idag i Järfälla och i Sverige? Det tänker Vänsterpartiet och Neuroförbundet i Järfälla/Upplandsbro diskutera på ett seminarium nu på torsdag den 10 december kl 18.30 på Jakobsbergs bibliotek, lokal Hyllan. Hemsidan frågade Lars Lemon, ordförande i Neuroförbundet, varför man ordnar seminariet:

Lars Lemon, själv rullstolsbunden
  • ”Har man ett funktionshinder är det nödvändigt att få assistans i form av assistanstimmar. Det här fungerar inte bra idag. Vartannat år omprövas assistansstöd trots att vi alla har kroniska sjukdomar. Kan man inte prata för sig så riskerar man bli utan. Det är orättvist och skrämmande. Men det handlar också om tillgänglighet. Det ska finnas ramper och hissar så att vi kan ta oss in på affärer, skolor, sjukhus och så vidare och hörselslingor för hörselskadade. Det saknas ofta i offentliga lokaler. Det är några anledningar till att lyfta de funktionshindrades situation.”

Mötet på torsdag inleds med att Lars Lemon berättar om sina egna och andras erfarenheter som funktionshindrad. Därefter frågar han ut Ted Wright (S) och Maria Mattsson (L), båda i Järfälla Socialnämnd, om deras synpunkter. Mötet avslutas med att Karin Rågsjö, riksdagsledamot (V) berättar om situationen i riket. Konferencier är Monika Lafveskans, V Järfälla. Fritt inträde.