Historisk motion om republik

Fyra ledamöter från Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Folkpartiet skrev i början av oktober en gemensam motion till riksdagen med titeln Avskaffa monarkin. Det har inte hänt tidigare att representanter för fyra olika partier gått samman i republikfrågan.

I den historiska motionen skriver man bland annat att:

”Vi i Sverige har länge kämpat för jämlikhet och det har skapat ett samhälle där framgång bygger på individens egna meriter snarare än på privilegier och släktskap. Vårt statsskick innebär dock fortfarande att landets högsta offentliga ämbete, det som statschef, går i arv inom en utvald familj. Monarkin går inte att förena med demokrati, jämlikhet och medborgerliga rättigheter. Vi menar att rätten att representera Sverige inte ska kunna ärvas. Den kan enbart ges genom demokratiska processer.”

Bakom motionen står riksdagsledamoten och ordföranden i Republikanska föreningen, Yasmine Larsson (S) samt riksdagsledamöterna Maria Weimer (FP), Niclas Malmberg (MP) och Mia Sydow Mölleby (V).

– Monarkin är en kvarleva från en tid då Sverige inte var en demokrati. Den står för en ytterst förlegad syn på att en familj i Sverige anses vara högre uppsatt och mer värd än alla andra. Därför är det glädjande att se att allt fler människor nu engagerar sig i frågan och aktivt tar ställning för ett demokratiskt, jämlikt och modernt statsskick. Att det nu dessutom läggs en flerpartimotion för republik i Sveriges Riksdag är en rörelse i tiden, säger Yasmine Larsson (s).

Mia Sydow Mölleby

Republikanska föreningen växer snabbt. Föreningen har 11 000 medlemmar i landet och här i Järfälla är närmare 90 personer medlemmar.

– Det är bra att vi lägger en motion med ledamöter från flera partier. När vi väl ska rösta om saken hoppas jag att ännu fler är med, säger Mia Sydow Mölleby (V) i pressmeddelandet.

– Det har nu gått över 40 år sedan Torekovkompromissen träffades, med dess innebörd att monarkin behölls men utan konstitutionell makt. Kompromissen var vad som var möjligt att åstadkomma då, men 13 riksdagsval senare och med helt nya generationer av parlamentariker, måste vi nu kunna gå vidare och få bort denna rest av ett fördemokratiskt statsskick, säger Niclas Malmberg (mp).