S öppnar för fortsatta ombildningar av hyresrätter

Igår var det möte med Järfällas kommunstyrelse. Ett av ärendena handlade om hur det kommunägda bostadsbolaget JHAB ska drivas. Den nyvalda mittenkoalitionen ( C, mp och S) ville ändra på direktiven som alliansen tidigare skrivit. Men skillnaderna blev inte så stora. I några frågor är det snarlik politik. Alliansen ville ju gärna få hyresgästerna att köpa sina hyresrätter och göra om dem till bostadsrätter, vilket de lyckades med för 600 lägenheter. Och nu skriver mittenkoalitionen in att de kommer att behandla en begäran positivt om hyresgästerna i JHABs lägenheter på Sångvägen, Söderhöjden och Tallbohov vill genomföra ombildningar. Maximalt handlar det om ca 2 000 lägenheter. Det här är inte vänsterpolitik. Det är allianspolitik. Men förslaget spikas först när kommunfullmäktige träffas om en månad (den 2 Mars). Så det finns tid för opinionsyttringar. Vänsterpartiet är emot ytterligare ombildningar av JHABs bostäder. Vi tycker att vårt kommunala bostadsbolag under kommande år ska få utveckla bolaget och bygga fler hyresrätter i Järfälla säger Bo Leinerdal, V:s ledamot i kommunstyrelsen.

Bo Leinerdal

Du reserverade dig emot några ytterligare punkter i förslaget till nytt ägardirektiv. Vad mer?

– Jag tycker att JHAB ska arbeta aktivt för insamling av matavfall. Det ville majoriteten inte skriva in. Däremot skrev de att de ville ha en lokalt självfinansierad bostadskö. Det hör till saken att kommunstyrelsen redan gett kommundirektören i uppdrag att se över möjligheten att skapa en lokal bostadsförmedling. Jag tyckte att meningen om självfinansierad bostadskö skulle utgå och ersättas med meningen ”Bolaget ska se över rutinerna för den egna bostadskön så att ingen utan förvarning förlorar sin köplats”. Idag är köreglerna sådana att man åker ur kön om man inte förnyar sin anmälan var tredje månad.

– Ett annat förslag som vi reagerade på var att alla ungdomar som skriver in sig i kön som 18-åringar ska vara garanterade en bostad vid 25 års ålder. Det är ju faktiskt längre kötid än vad bolaget uppger gäller idag! Jag tyckte det borde ändras till att man ska ge en garanti för att man efter tre år, alltså vid 21 år, skulle få en bostad. Vänsterpartiet tycker också att JHAB ska ställa fler bostäder till förfogande för våldsutsatta kvinnor.

– Dessutom borde man skrivit in i ägardirektiven att JHAB ska arbeta för att hålla nere produktionskostnaderna i nyproduktion och utveckla metoder för innovativa lösningar för billigare byggande och tillfälliga bostäder och att bolaget ska erbjuda möjlighet till så kallade kompiskontrakt, det vill säga att man kan vara flera som delar på ett kontrakt.

– Vi ville också att det skulle skrivas in att bolaget inte ska avyttra lägenheter genom ombildning eller försäljning och att man ska stärka boendeinflytandet. Slutligen är det bra att JHAB nu får i uppdrag av ägaren att bygga minst 300 bostäder per år. Renovering och upprustning ska ske utifrån beståndet behov men minst 100 lägenheter per år bör vara takten. Vi tycker dessutom att hyresgästerna skakunna påverka graden av renovering och standardhöjning. Miljöperspektiv ska tillämpas i nyproduktion och förvaltning och bolaget bör också aktivt arbeta mot segregation.

-Alla dessa ändringsförslag från Vänsterpartiet röstades dock ner. Vi tycker, eftersom ägardirektiven innebär att JHAB börjar bygga bostäder,  så är de ändå bättre än tidigare.  Men vi är stora motståndare till att genom ombildningar minska antalet hyresrätter i Järfälla, avslutar Bo Leinerdal.